Tree of Life, The
Udgivet 19. maj 2011 | Af: Benway | Set i biografen
I forhold til vores egen placering i universet virker det ofte til, at der kun er to mulige anskuelser: Enten opfatter vi os selv som enormt betydningsfulde, eller også bøjer man sig for det uundgåelige faktum, at vores kvaler, bestræbelser og udfordringer i bund og grund er komplet ligegyldige i det store perspektiv.
Malick er uden tvivl en af filmverdens mest sky og besynderlige skikkelser, og selvom han har været aktiv gennem fire årtier, har han kun sølle fem film på CV’et – et faktum, der umiddelbart burde få hans filmskaberevner til at se ret så beherskede ud, hvis altså ikke lige det var fordi, at hver ny film er en oplevelse ud over det sædvanlige og blandt Malick-fans afventes med en begejstring, som var de manna fra himlen. Lad os blot allerede fastslå med det samme, at denne nye film også var ventetiden værd.
At Malik formår at få den kosmologiske balletdans og den lille forstadshistorie til at hænge harmonisk sammen er på mange måder filmen største og mest forbløffende bedrift, men til gengæld kniber det lidt med den nutidige tidsfortælling, hvor vi følger Brad Pitt-figurens voksne søn spillet af Sean Penn, hvis side af historien desværre aldrig gives tid eller plads til at blive særlig vedkommende.
I en lang sekvens vandrer planeter majestætisk over lærredet ledsaget af orkestermusik, og selvom det til tider kan være vanskeligt at gennemskue præcis, hvad der sker, er man alligevel revet fuldstændig med takket være den formidable billedpoesi. De mange effekter og CGI’en stjæler dog ikke filmen fra skuespillerne, og både Brad Pitt, Jessica Chastain og ikke mindst børneskuespillerne leverer alle førsteklasses præstationer. Det er svært at forestille sig, at nogen anden end Malick kunne slippe af sted med at lave en så eksperimenterende film som denne på så stort et budget og med disse skuespillere, men det er et lykketræf for os alle, at det er sket, for det er en stor, ekstremt ambitiøs og nærmest bindegal film, vi her er vidne til – men bestemt også en svært fascinerende en af slagsen.
Reaktionerne fra Cannes har allerede været delte, og mange vil da utvivlsomt indvende mod filmen, at den burde have været mere forklarende, mere afbalanceret og i det hele taget have opført sig mere som en almindelig film, og hvis Malick havde haft mere pragmatisk sans, var det da utvivlsomt også den vej, han havde valgt. Jeg priser mig dog mig lykkelig over, at den slags ikke er hans stærke side.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet