Unforgiven
Udgivet 18. aug 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Grin aldrig ved synet af en knap så stor pik. Slet ikke hvis du er prostitueret. Det ved alle, der har set den måske sidste rigtigt gode western, Clint Eastwoods “De nådesløse”. Her bliver en glædespige skamferet for livet, hvilket en afdanket Clint tager ud for at hævne for penge. Lærte du ikke lektionen dengang, så gennemgås den nu igen i et japansk remake, hvor de fleste seksløbere er byttet ud med samuraisværd. Ellers er alt endog meget det samme.
Det, der var så unikt fedt ved originalen, var, at den med sin handling placeret i den sene ende af 1800-tallet, i overgangen fra vildt Vesten til det mekanisk moderne med lov og orden, pillede westernmyten fra hinanden. Det var ufedt og grimt at dræbe, helten blev syg og makkeren fik dårlig dræbersamvittighed, og Gene Hackmans diabolske sherif afslørede, at fortidens westernkorifæer måske mere havde det i munden end i aftrækkerfingeren. Helt samme mytenedbrydende historieskrivning lægger den japanske udgave ikke for dagen. Her ridses der i stedet i samurailakken i forhold til, hvordan Japan blev moderne. Er nutidens Japan bygget på et folkemord? Det antydes.
Så selv om historien er den samme, og de ledende roller er bemandet med Østens fineste, så er der alligevel et eller andet, der mangler. Det ubestemmelige X, som gør, at det hele er helt rigtigt. De bedste scener er dem, der er ændret mest i. De har en selvstændighed, som matcher sceneriet, den golde sne, der i øst-versionen erstatter den tungvåde regn fra vest-versionen. Det episke anslag er dog det samme. Det er ikke rå realisme det her, men en stilren myte om en mytologisk tid. Dengang der var ædle samuraikrigere i øst og ensomme Lucky Lukes i vest, som vi så ser den anden side af, den grimme side.
Et remake om det, der ikke kan tilgives, kan bestemt godt tilgives. Men måske har det mest genklang i Japan eller for en ny generation, der ikke kender klassikeren. For Clinten har travet turen tidligere med sine ikoniske fodspor, der fyldes fint ud af Watanabe & Co, men som aldrig kan blive mere end et ekko af storheden i fortiden. Dog stadig et godt ekko, der lærer dig, at du skal passe på med, hvornår du griner.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet