Unknown Identity
Udgivet 22. jun 2011 | Af: Benway | Set i biografen
Hvorvidt en thriller virker eller ej afhænger ofte af dens evne til at få en til at bære over med de mest urimelige handlingspunkter. Det kender man ikke mindst fra Hitchcocks utallige af slagsen, hvor plottet ofte slet ikke giver mening, men hvor man ikke desto mindre er så møghamrende godt underholdt, at man slet ikke har tid til at spekulere over plottets forvrøvlede natur.
Da parret er fremme ved hotellet, opdager Harris, at han har glemt en vigtig kuffert i lufthavnen. Han tager i al hast en taxa tilbage, men skæbnen tager en uventet drejning, da taxaen kører galt og havner i floden. Efter at have ligget i koma i flere dage vågner Harris i omtumlet tilstand på hospitalet, men da han skynder sig tilbage til konen, påstår hun, at hun aldrig har set ham før – og det viser sig, at en anden mand har indtaget pladsen som den “rigtige” Dr. Martin Harris.
Undervejs er der slagsmål og biljagter til at holde os underholdt, men mest opmærksomhed tager dog Bruno Ganz i en lille, men særdeles effektiv rolle som en aldrende Stasi-agent, der nostalgisk ønsker sig tilbage til de gode gamle dage, hvor man vidste, hvem skurkene var, og som bliver interesseret i Harris’ mystiske tilfælde. Ganz kunne som bekendt få selv Hitler til at virke helt rar i “Der Untergang”, og det er ligeledes interessant at se ham gøre noget tilsvarende med en gammelkommunist her. God er også Liam Nesson, der fik slebet sine actionklør i den overraskende gode B-thriller “Taken”, og selvom hans figur langt fra har den samme røvsparkende facon i denne omgang, fungerer han ikke desto mindre ligeledes aldeles glimrende som handlingens midtpunkt.
Lidt som i “Taken” er der også en velkendt 80’er-følelse over denne thriller, lige fra brugen af Berlin som kulisse til den pumpende New Order-musik på lydsiden, og hvis man har blot den mindste smag for den slags, er det vanskeligt ikke at blive revet med. Kun slutningen falder noget til jorden. Det er nu engang et billigt kneb blot at lade en figur komme ind og forklare det hele, og den tarvelige følelse bliver ikke mindre, når forklaringen viser sig at være ret så utilfredsstillende. ”Vi tyskere er gode til at glemme” bekendtgør Ganz undervejs, og ligeledes gør tilskueren klogeste i at dvæle ved det gode håndværk – og så se stort på de elementer, der ikke giver frygtelig meget mening.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet