Unknown Identity

InstruktionJaume Collet-Serra

MedvirkendeLiam Neeson, Diane Kruger, January Jones, Aidan Quinn, Bruno Ganz, Frank Langella, Sebastian Koch, Olivier Schneider, Stipe Erceg, Rainer Bock, Mido Hamada, Clint Dyer, Karl Markovics, Eva Löbau, Helen Wiebensohn

Længde113 min

GenreThriller

IMDbVis på IMDb

I biografen23/06/2011


Anmeldelse

Unknown Identity

4 6
Underholdende vrøvl

Hvorvidt en thriller virker eller ej afhænger ofte af dens evne til at få en til at bære over med de mest urimelige handlingspunkter. Det kender man ikke mindst fra Hitchcocks utallige af slagsen, hvor plottet ofte slet ikke giver mening, men hvor man ikke desto mindre er så møghamrende godt underholdt, at man slet ikke har tid til at spekulere over plottets forvrøvlede natur.

Et andet eksempel kan findes i “Unknown Identity”, der heller ikke kan tåle særlig meget eftertanke, men hvor turen er medrivende nok til, at man gerne ser gennem fingre med det. Her følger vi Dr. Martin Harris – i skikkelse af Liam Nesson – der ankommer til Berlin for at deltage i noget så fredsommeligt som en bioteknologisk konference. Det lyder måske lidt kedeligt, man da hans kone spilles af January Jones fra “Mad Men” er i hvert fald det mandlig publikums interesse fastholdt, og der går selvsagt heller ikke mange minutter, før noget dramatisk ryster hele fundamentet.

Da parret er fremme ved hotellet, opdager Harris, at han har glemt en vigtig kuffert i lufthavnen. Han tager i al hast en taxa tilbage, men skæbnen tager en uventet drejning, da taxaen kører galt og havner i floden. Efter at have ligget i koma i flere dage vågner Harris i omtumlet tilstand på hospitalet, men da han skynder sig tilbage til konen, påstår hun, at hun aldrig har set ham før – og det viser sig, at en anden mand har indtaget pladsen som den “rigtige” Dr. Martin Harris.

Om vor helt er blevet offer for en omfattende konspiration, eller om turen i vandet har efterladt ham med alvorlig hjerneskade, er et åbent spørgsmål, men Harris har ikke tænkt sig at affinde sig med situationen. Et halsbrækkende ræs mod store kræfter er undervejs, efterhånden som Harris må dykke ned i sagen i håb om at finde en form for mening i galskaben. Filmen forhaster sig heldigvis ikke og holder i stedet klogelig kortene tæt på kroppen, således at vi i langt størstedelen af filmen fortsat er usikre på, hvordan det hele egentlig hænger sammen.

Undervejs er der slagsmål og biljagter til at holde os underholdt, men mest opmærksomhed tager dog Bruno Ganz i en lille, men særdeles effektiv rolle som en aldrende Stasi-agent, der nostalgisk ønsker sig tilbage til de gode gamle dage, hvor man vidste, hvem skurkene var, og som bliver interesseret i Harris’ mystiske tilfælde. Ganz kunne som bekendt få selv Hitler til at virke helt rar i “Der Untergang”, og det er ligeledes interessant at se ham gøre noget tilsvarende med en gammelkommunist her. God er også Liam Nesson, der fik slebet sine actionklør i den overraskende gode B-thriller “Taken”, og selvom hans figur langt fra har den samme røvsparkende facon i denne omgang, fungerer han ikke desto mindre ligeledes aldeles glimrende som handlingens midtpunkt.

Lidt som i “Taken” er der også en velkendt 80’er-følelse over denne thriller, lige fra brugen af Berlin som kulisse til den pumpende New Order-musik på lydsiden, og hvis man har blot den mindste smag for den slags, er det vanskeligt ikke at blive revet med. Kun slutningen falder noget til jorden. Det er nu engang et billigt kneb blot at lade en figur komme ind og forklare det hele, og den tarvelige følelse bliver ikke mindre, når forklaringen viser sig at være ret så utilfredsstillende. ”Vi tyskere er gode til at glemme” bekendtgør Ganz undervejs, og ligeledes gør tilskueren klogeste i at dvæle ved det gode håndværk – og så se stort på de elementer, der ikke giver frygtelig meget mening.


Kort om filmen

Dr. Martin Harris vågner op efter en bilulykke i Berlin og opdager til sin rædsel, at hans kone, Liz, pludselig ikke genkender ham, og en anden mand har stjålet hans identitet. Ignorerede af vantro myndigheder og jagtet af mystiske lejemordere finder han sig selv alene, træt og på flugt. Med hjælp fra uventet side kaster Martin sig hovedkulds ind i et dødbringende mysterium, som tvinger ham til at sætte spørgsmålstegn ved sig selv og sin identitet. Hvor langt er han er villig til at gå for at afsløre sandheden.