Unknown Known, The
Udgivet 19. maj 2014 | Af: christian_jacobsen | Set i biografen
I 2003 rettede dokumentar-ikonet Errol Morris sin linse og sine skarpe spørgsmål imod den forhenværende amerikanske forsvarsminister Robert S. McNamara, der fik få fans for sin rolle under Vietnam-krigen. Resultatet var et overraskende rørende portræt, der formåede at komme om bag facaden på den mand, der i sin karriere havde udstrålet en uhørt grad af selvsikkerhed, beslutsomhed og arrogance. 10 år senere besluttede han sig igen for at vende linsen imod en tidligere forsvarsminister, og man fristes til at spørge: har han gjort det igen?
“The Fog of War” præsenterede en ældre McNamara, der, 35 år efter sin fratrædelse, fortrød en masse af de beslutninger, han havde været med til at træffe. Det er bestemt ikke tilfældet med Rumsfeld. Under størstedelen af filmen sidder han rolig og behersket. Han afviger enhver kritik med en hurtig bemærkning og et glat smil. Imponerende. For selvom det flere gange bliver tydeligt, hvordan han med sine mange års erfaring som toppolitiker og i kraft af sin unægteligt høje intelligens formår at fordreje, spinne og forvride ord, så de til sidst kan komme til at betyde hvad som helst, så gav jeg efter. For hans charme og hans karisma. Det er den dobbelthed, der fungerer som en af filmens største styrker, og en del af fornøjelsen og fascinationen består i at betragte Morris’ og Rumsfelds intellektuelle brydekamp.
Errol Morris har i efterfølgende interviews selv udtalt, at han under sine interviews med Rumsfeld kom til at tænke på figuren Klumpe Dumpe fra Alice i eventyrland, der erklærede: ”Når jeg bruger et ord, betyder det lige præcis, hvad jeg ønsker, det skal betyde – hverken mere eller mindre”. Og Morris understreger dette på glimrende vis ved at kontrastere Rumsfelds brug af ord med deres leksikalske betydning, så det fremstår tydeligt, hvordan ordene bruges taktisk som et røgslør.
Det er måske det røgslør, som Morris kæmper mest med filmen igennem. For de, der havde håbet på at se en mere reflekterende Rumsfeld anerkende nogle af sine fejl, ligesom McNamara endte med at gøre det i “The Fog of War”, må indse, at det nok aldrig kommer til at ske. Det betyder dog ikke, at det er en dårlig film. For selvom Morris ikke formår at få ‘knækket’ Rumsfeld, slår han alligevel spændende sprækker, der får selv den selvsikre gigant til at vakle i et øjeblik. Og hvis man betragter portrætterne af McNamara og Rumsfeld side om side, bliver det et stærkt, samlet magtværk, der viser to meget forskellige mænd tackle med konsekvenserne af deres beslutninger. Beslutninger, der indebærer alvorlige konsekvenser, når man er forsvarsminister i krigstid.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet