Western
Udgivet 17. jan 2018 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Manden med det furede stenansigt rider ind i den lille flække på en hvid hest. Tavs og sammenbidt. Ensom og mystisk. Det lyder som noget fra en western. Og den hedder sågar “Western”. Men der er hverken cowboys eller indianere i instruktør Valeska Grisebachs nye film, der udspiller sig langt fra det vilde vesten, men derimod i Østeuropa, nærmere bestemt Bulgarien, hvor en gruppe tyske arbejdere er i færd med at bygge et vandkraftværk. Infrastruktur til det vilde østen. Midt i mødet mellem øst og vest står Meinhardt. Manden på den hvide hest. Og det er hans forsøg på at overskride kulturskellet, der gør “Western” til fremragende fortælling om livet ved Europas frontier.
Meinhardt holder sig lidt for sig selv. Indtil han finder den hvide hest, der traver frit rundt i det skovklædte, bulgarske bakkelandskab. Han rider den ind til byen, hvor han forsøger at købe en cigaret. Kioskdamen nægter at sælge til en tysker. Man husker udmærket sidste gang, der var tyskere på de kanter. Men et par af landsbyens ældre herrer forbarmer sig over ham. Overtaler den bryske kioskdame til i det mindste at sælge ham én smøg. Det bliver den første sten i Meinhardts forsøg på at bygge bro mellem øst og vest. Uden fællessprog, men med fagter og almenmenneskelige følelser som fundament.
Det er da heller ikke alle, der formår at finde det fælleseuropæiske fodslag. Langtfra. Der er fælles ressourcer, der skal fordeles, og konflikterne ligger på lur. Misforståelser og misundelse kan vælte det hele på et øjeblik. Det er en følsom fredsbalance i den bulgarske landsby. Grænserne udvisker ikke bare sig selv. Hvor forrige års “Min far Toni Erdmann” betragtede Østeuropa fra direktionsgangenes fugleperspektiv, er “Western” på niveau med de mennesker, der lever og arbejder i det europæiske grænseland. “Toni Erdmann”-instruktør Maren Ade er da også blandt producenterne.
“Western” er en flabet titel og en fræk genreleg. Der er bare noget dragende mytologisk over den mystiske mand på den hvide hest. Også selv om han hedder Meinhardt og er tysker. Genretrækkene og den dokumentariske stil blander sig og bliver til noget helt specielt. Et lille stykke mytologi for det moderne Europa.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet