What Maisie Knew
Udgivet 1. aug 2013 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Ynkelige voksne bliver til selvcentrerede egoister, når en grim skilsmisse bliver en realitet. Men i denne fine filmatisering af Henry James’ novelle er det de små, fine hverdagsøjeblikke, der spiller den største rolle, frem for de store, dramatiske livsændringer.
Narrativt er det svært at gøre en seksårig pige til en effektiv betragtende fortæller i en så farvet fortælling som denne, men filmskaberne Scott McGehee og David Siegel klarer opgaven godt. Maisies mor er lige så selvoptaget som den narcissistiske far, men de ægte, dybfølte følelser for datteren er alligevel gemt bag facaden hos begge parter. Deres opførsel er langtfra eksemplarisk, men deres kærlighed til datteren er trods alt til stede. Den purunge Maisie tager ikke stilling til deres grundlæggende svigt af hende, og derfor ser vi dem som mennesker i stedet for velmenende fjender. Hvis filmen havde haft et mere ordinært narrativ, var disse aspekter ikke komme lige så tydeligt igennem, for det er kun gennem vores voksne øjne, at vi ser, hvad der egentlig foregår. Ikke fordi filmen fortæller os, hvordan vi skal se det.
Slutningen i “What Maisie Knew” er måske lidt for god til at være sand, men i kraft af sin ædruelighed udarter den sig aldrig til en tilnærmelsesvis utroværdig farce. Utroværdige bliver de voksne karakterer heller ikke, for de er alle nuancerede personligheder, der inderst inde vil det bedste for den lille pige i centrum. “What Maisie Knew” er derudover en film, der ikke er bange for indimellem at være en smule sentimental i dens beskrivelse af virkelighedens barske realiteter gennem et barns øjne, men kvalmende sentimental bliver den aldrig.
“What Maisie Knew” er ikke i nærheden af at være en original film, men den beskriver en svær skilsmisse på interessant vis gennem sin ganske elskelige, seksårige hovedperson. “What Maisie Knew” er en film om de små, fine momenter i hverdagen. Dem, vi indimellem overser til dagligt, og dem, der udgør en naturlig del af livets store kriser. Bortset fra en lidt for “nem” slutning er filmen fuldkommen troværdig. Det er en diskret affære, der aldrig leverer store armbevægelser, men som til gengæld har et indre, pulserende liv, der gør den til en alt i alt gribende filmoplevelse.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet