X+Y
Udgivet 7. sep 2015 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Vi lever i en kultur, der hylder det unikke individ, hvis bedrifter tårner sig op over den grå masse, som resten af os udgør. Men hvad vil det egentlig sige at være noget særligt, og hvad er konsekvenserne af den konstante frygt for at være ligesom de andre? I det fine drama “X+Y” er hovedpersonen ikke en forældreløs troldmand eller et mobbet karatekid, men en lille dreng i nærheden af autisme, der kun kan se sig selv øjnene, hvis han vinder Matematikolympiaden i Cambridge. Sorg, glæde og pressede tårekanaler foran skærmen.
“X+Y” splittes op halvvejs og lader Nathan finde tryghed blandt ligesindede, mens hans mor bliver en mere og mere interessant figur. Sally Hawkins er rørende skrøbelig, men også modig og charmerende. En kvinde, der begår alle de fejl, som man selv ville lave. For helvede hvor er hendes søn for meget nogle gange! Hendes historie indeholder næsten det største drama og er på mange måder mere velfungerende end Nathans kamp med matematikken.
Begge biroller og deres uforløste smerter peger tilbage på det samme problem: At (næsten) ingen er noget helt særligt. De og Nathan er blevet tudet ørerne fulde med støtte og opbakning for at passe på dem og opbygge et selvværd i en verden, der ikke forstår dem. Men på matematiklejr rammer en ny mur. Alle er underlige, alle er genier, og så har I ikke engang mødt kineserne endnu! Morgan Matthews, der tidligere har dokumenteret det virkelige engelske matematikhold, putter ikke sine teenagere i kasser som andre diagnoseglade voksne og har castet med stor præcision.
“X+Y” lægger sit fokus flere steder, men er så snedig at gøre det småborgerlige gennemsnitsliv genkendeligt og vedkommende, mens de taltunge sekvenser om den autistiske hovedperson er akavede og krævende. Der spilles på alle tangenter, men den fine historie om engelsk arbejderklasse, der kæmper alt, hvad de kan, kammer ikke over i spekulative følelser. Ligesom sin hovedperson er den ikke fuldstændig unik, men den er stadig langt bedre end den kedelige, grå dramamasse.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet