Young Adult
Udgivet 16. feb 2012 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Selvudslettende minder fra skoletiden og en hovedperson, der er usædvanligt svær at føle sympati for, er de to hovedingredienser i “Young Adult” – det seneste opus af Jason Reitman, der før har givet os langt bedre og mere helstøbte film som “Juno” og “Up in the Air”.
Når “Young Adult” ikke fanger opmærksomheden på samme måde som Reitmans tidligere film, skyldes det især Mavis. Man kan sagtens have en antipatisk hovedperson, men det er svært at engagere sig i en film, hvori Reitman desværre ikke formår at tilføje den sårbarhed og menneskelighed til sin hovedperson, som han ellers prøver på, og som sikkert havde gjorde hende langt lettere at forholde sig til og interesse sig for. Derfor mister man hurtigt interessen i Mavis og dermed også i historien.
Men desværre er der meget, der ikke virker efter hensigten. I en kort scene møder vi Mavis’ forældre, men de virker mere som papdukker end egentlige mennesker. Det samme gør Mavis’ fætter, der er med i ganske få minutter, hvor vi får at vide, at både Mavis og Matt hader ham af årsager, der aldrig bliver ordentligt forklaret. Det er måske hensigten at lade nogle ting stå hen i det uvisse, men at inkludere disse scener og samtidigt efterlade førnævnte karakterer lynhurtigt derefter virker halvhjertet og unødvendigt. Det samme gør de utallige scener, hvor der bliver lagt vægt på Mavis’ hår: Hun vandt prisen for “bedste hår”, da hun gik i gymnasiet, mens nu har hun uvanen med at hive små hårtotter ud. Disse scener er måske med til at vise, hvor dårligt det er gået Mavis, men det er ikke noget, der bliver gransket i et tilfredsstillende omfang. Til sidst virker det derfor som et plot, der delvist er blevet klippet ud af filmen.
“Young Adult” er uden tvivl en film, der ville have fungeret langt bedre som rendyrket drama. Det kan godt være, at filmen er blevet fremlagt som en komedie, men her er ingen særligt sjove one-liners eller kække situationer. Her er bare en taber, der prøver at genopfinde sig selv ved at bruge fortiden som middel. Om hun nogensinde gør det, vil jeg ikke afsløre her, men lad det bare være sagt, at Mavis’ personlige rejse i filmen aldrig synes at have noget klart mål.
Se også: Filmz TV: “Safe House”- og “Young Adult”-interviews
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet