Af: Andreas Ebbesen Jensen | Udgivet: 2014-09-20

Liam Neeson jagter bad guys, “Fluernes herre” møder ”Lost” i vellykket sci-fi-film, sløj gyser tynges af betonagtige moraler, elendig komedie er fandens ligegyldig, fransk socialdrama udløser stjerneregn, dokumentar om det moderne skolesystem er for ensidig, Jon Hamm ryger i Disney-fælden og svensk mixfilm imponerer. Vi anmelder ugens 8(!) premierefilm.


Liam Neeson får det til se let ud som privatdetektiv med en gun i den ene hånd og en pose løsesumspenge i den anden i thrilleren ”Begravet i fortiden”. Lidt for let, mener Filmz’ anmelder Morten Vejlgaard Just.

”Hvis der er noget kidnappergalt i dit nabolag, så ville jeg ikke ringe efter Ghostbusters, men derimod Liam Neeson. Han kan det pis. Men giv dog manden en udfordring. Fjern livlinerne. Gør det svært. Så bliver det lettere at holde af hans film,” skriver han.

Læs anmeldelsen af “Begravet i fortiden”.


De belgiske film- og blodbrødre, Luc og Jean-Pierre Dardenne, har gjort det igen. Skabt en film, der ikke rammer så meget som én falsk tone. ”To dage, én nat” er en af årets allerbedste, skriver Jannie Dahl Astrup.

””To dage, én nat” leverer en af de mest interessante kvindeskikkelser, jeg længe har set udfoldet på film. Sandras kamp og skæbne er engagerende og sønderrivende for sjælen som bare fanden,” skriver hun.

Læs anmeldelsen af “To dage, en nat”.


”The Maze Runner” låner det bedste fra “Fluernes Herre” og “Lost” og den seneste science-fiction-film for young adults er langt bedre, end den strengt taget behøver at være. Det mener Filmz’ anmelder Johnny Vinther Jensen.

”The Maze Runner” er blevet spået stor succes, og en del industrifolk mener, at det er fordi den modsat en del tidligere Young Adult-film har en mandlig hovedrolle. Jeg vil mene, at det er, fordi den er bedre,” skriver han.

Læs anmeldelsen af “The Maze Runner”.


Plottet i ”The Purge: Anarki” virker som en eftertanke, og filmens gedigne voldsporno drukner i klodset moralisering. Det skriver Filmz’ anmelder Johnny Vinther Jensen.

””The Purge: Anarki” stoler ikke på sit publikum. Der er ingen tvivl om, at filmen nok skal tilfredsstille det filmpublikum, der bare er ude efter en veldrejet spændingsfilm med en overbygning af voldsporno. Alle andre vil hurtigt blive trætte af filmens kluntede og banale moraler,” skriver han.

Læs anmeldelsen af “The Purge: Anarki”.


En komedie skal først og fremmest måles og vejes på, hvor sjov den er. Og her fejler ”Think Like a Man Too” fuldstændig. Det mener Filmz’ anmelder Anders Brendstrup, der lo én gang.

”Komikken bygger på dumme fordomme og dårligt koreograferede masseoptrin, der får 30’ernes stumfilmsfarcer til at fremstå som David Lynch. Det hele er fandens ligegyldigt,” skriver han.

Læs anmeldelsen af “Think Like a Man Too”.


“Mad Man”-sjernen Jon Hamm giver den som sportsagent i ”Million Dollar Arm”. Og selvom fortællingen er textbook Disney, er filmen en vidunderlig overraskelse. Som Filmz’ anmelder Anders Brendstrup skriver det i sin anmeldelse:

”Jeg røg direkte i Disneyfælden og grinede og håbede og krydsede fingre og fik lidt ståpels et par gange. Jeg føler, jeg er blevet taget ved næsen. På den gode måde, hvor man bliver ført godt og grundigt rundt af et par kompetente filmfolk.”

Læs anmeldelsen af “Million Dollar Arm”.


Filmz’ anmelder Christian Jacobsen tog i biografmørket for at blive klogere på det moderne skolesystem. Desværre endte dokumentarfilmen “Alphabet” med at blive en lidt for ensidig omgang uden nuancerede modargumenter.

”Filmen (gen)åbner det brændvarme emne om læring og skole op. Men selv om budskabet er sympatisk, er virkemidler og billeder alt for åbenlyse og manipulerende. Vi kommer langt omkring emnets facetter, men modargumenterne får næsten ikke plads,” skriver han.

Læs anmeldelsen af “Alphabet”.


Dreng møder dreng, der gerne vil være pige i den vellykkede, svenske mixfilm ”Something Must Break”. Filmens hovedpersoner Ellie og Andreas er det sødeste filmpar siden Adèle og Emma smaskforelskede sig i hinanden på fransk i sidste års “Adèles liv”. Det mener Filmz’ anmelder Morten Vejlgaard Just.

”Det er lig med problemer at tænde på noget andet end normen. Det fortæller de fleste mixfilm. Noget skal gå i stykker – et forhold, et venskab eller forholdet til far og mor. Men søde Ellie og Andreas understreger store dele af tiden Adèle og Emmas pointe: Det behøver ikke at være så svært. Eller jo. Kærligheden er svær, men det er den normalt for de fleste,” skriver han.

Læs anmeldelsen af “Something Must Break”.

Skriv ny kommentar: