Af: Andreas Ebbesen Jensen | Udgivet: 2014-09-12

Canadisk wonderboy åbenbarer sig som ny Hitchcock. Lasse Hallström laver madporno. The Beatles spiller hovedrollen i en gammel filmklassiker og ny, spansk road movie. Økothriller drukner i kedelige monologer. Dansk ungdomsfilm serverer bare bryster og billige grin på Nørrebro. Og smuk animationsfilm drukner i 3D og dårlige stemmer. Filmz’ anmeldere har vurderet ugens premierefilm.


Paranoiaen står i fuldt flor i Kelly Reichardts økothriller ”Night Moves”. Men de kedelige monologer og Jesse Eisenbergs surmulende fjæs suger spændingen ud af filmen. Det mener Anders Brendstrup, der var en tur i biografmørket.

”Ved at bruge Jesse Eisenberg som en paranoid, indelukket økoterrorist, får ‘Night Moves’ et udtryk, der langt hen ad vejen synes set før. Settingen er ny, men hans surmulende ansigt og passive aggressivitet føles rutinepræget og enstrenget,” skriver han.

Læs anmeldelsen af “Night Moves”.


”A Hard Day’s Night” om verdens største rockgruppe The Beatles har ofte fået prædikatet mesterværk. Så langt vil Filmz’ anmelder Johnny Vinther Jensen dog ikke gå. For selvom filmen bestemt har sin charme, ender den også som en noget forglemmelig bagatel.

”At andre tæller den som en af de bedste musikfilm nogensinde, er ligegyldigt for mig. Jeg forventede en film, der kunne andet og mere end at levere lækre billeder til The Beatles’ geniale musik, og det fik jeg ikke. Filmen er 40 år gammel, og den dygtige restaurering til trods så er den ikke ældet med ynde,” skriver han.

Læs anmeldelsen af “A Hard Day’s Night”.

Den canadiske wunderkind-instruktør Xavier Dolan kommer endelig op i de danske biografer med sin fjerde spillefilm ”Tom at the Farm”. Og denne Hitchcock-inspirerede thriller er også instruktørens bedste, det mener Filmz anmelder Morten Vejlgaard Just.

”Xavier Dolan er tidens mest interessante instruktør. Men ikke den mest polerede eller perfekte. Han er lidt for hidsig med sine nærbilleder, lidt for meget med sin pompøse musik og for åbenlys i sin homotematik. Han er fuld af fejl. Som Welles og Hitchcock også var det dengang. “Tom at the Farm” er den nu fjerde årsag til, at jeg også skal se Xavier Dolans femte film,” skriver han.

Læs anmeldelsen af “Tom at the Farm”.


Den svenske instruktør Lasse Hallström leverer madporno for alle pengene i ”Hundredefodsrejsen”. Men filmen kunne godt have brugt lidt mere krydderi. Det mener Filmz’ anmelder Johnny Vinther Jensen, der her giver sin smag på filmen.

”Der er alt for lidt kant i “Hundredefodsrejsen” og dens konflikter løses alt for nemt. Det er efterhånden svært at se, at det er den samme instruktør, som lavede “Mit liv som hund”. Håndværket fornægter sig dog ikke. I kategorien ‘filmisk comfort food’ står den stadig et hoved over de fleste andre,” skriver han.

Læs anmeldelsen af “Hundredefodsrejsen”.


Der er dømt billige grin og bare babser på Københavns Nørrebro i den danske ungdomsfilm ”En, to, tresomt”. Og det lykkes til dels for filmen at blive den frække dreng i klassen, selvom det nogle gange kommer til at fremstå en smule forceret. Det mener Filmz’ anmelder Jannie Dahl Astrup.

””En, to, tresomt” improviserer sig frem til en lille håndfuld sjove betragtninger om parforhold og venindeskab med den underspillede humor som sit stærkeste våben. Er der nok stof til en hel spillefilm? Desværre nej,” skriver hun.

Læs anmeldelsen af “En, to, tresomt”.


3D og dårlige danske stemmer ødelægger den ellers dejlige børnefilm ”Æsketroldene”. Det mener Filmz’ anmelder Johnny Vinther Jensen.

”Jeg forstår ikke, hvorfor denne film skal være i 3D. Det bruges til absolut intet og i alle scener, der ikke er fuldstændigt knivskarpe, forstyrrer det øjnene. Det er så meget desto mere synd, da der netop er gjort så meget ud af det visuelle design i “Æsketroldene,” skriver han.

Læs anmeldelsen af “Æsketroldene”.

Der er dømt hygge i skyggen under diktatoren Francos sol i den spanske road movie ”Living Is Easy with Eyes Closed”, hvor en folkeskolelærer drager ud for at finde sit store idol, musikeren John Lennon. Filmz’ anmelder Anders Brendstrup tog en tur i biffen for at se filmen.

”Filmen hylder det at bryde, eller i hvert fald bøje, nogle regler og glemme konsekvenserne. Og det bliver samtidig den solide films mest markante problem: at handlingerne bliver konsekvensløse og mange plottråde uforløste,” skriver han.

Læs anmeldelsen af “Living Is Easy with Eyes Closed”.

Skriv ny kommentar: