Efter brylluppet
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 6. sep 2006 | Af: kaduffo | Set på DVD
Mødet med rigmanden, den dansk bosatte, dansk gifte svenske forretningsmand Jørgen (Rolf Lassgård), er nu næppe så tilfældigt endda. Selv om den forknytte Jacob og den mistænkelige Jørgen ikke umiddelbart ser ud til at kende hinanden, er der naturligvis bagtanker på spil, da Jørgen først tilbyder Jacob en donation på fire mio. dollars som redningsplanke til børnehjemmet i Indien og siden hen inviterer ham med til sin datters bryllup, hvor Jacob for i øvrigt støder på ungdomskæresten Helene (Sidse Babett Knudsen).
For Jacob, som den egentlige hovedkarakter, bliver det et endegyldigt opgør med den fortid, han efter egen overbevisning havde lagt bag sig og vel egentligt også den fremtid, han selv mente at have styr på. Mere skal der i hvert fald ikke afsløres her. Det synes “Efter brylluppet” at administrere ganske fint på egen hånd, sit temmelig forudsigelige narrativ taget i betragtning.
Men der er også andre problemer. Således er skuespillet ærligt talt noget af en rodebutik. Selv om Rolf Lassgård på fineste vis strutter af selvtillid og har de helt store armbevægelser fremme, kan det desværre ikke retfærdiggøre, at den unge Stine Fischer Christensen er ganske utroværdig som datteren Anna, mens både Mads Mikkelsen som Jacob og Sidse Babett Knudsen som Helene virker både fastlåste og rutineprægede i deres respektive præstationer.
Det kan tænkes, at “Efter brylluppet” qua sin noget spinkle og sparsommelige historie har givet visse betænkeligheder i klipperummet. I hvert fald er filmen i den grad præget af tekniske fejlslag, der ikke burde komme med i et endeligt produkt. Det er de imidlertid, og det skæmmer på grummeste vis den i forvejen ikke særligt veltilrettelagte film. Klipperytmen er således særdeles ujævn, præget af passager, hvor billede og lyd ikke hænger sammen men matcher vel dermed også en film, der placerer sig et godt stykke under middel.
Således plages billedsiden i denne film flere steder af både edge enhancement, myrer i billedet samt korte passager, hvor billede og lyd er asynkrone. Sidstnævnte skal nok i højere grad tilkendes klipperens beskaffenheder. Men alligevel. Når det er sagt, står billedet stadig forholdsvist skarpt, ligesom kontrasten også er rimelig. Alt i alt et transfer på det jævne.
Mere interessant er filmanmelder Morten Piils to samtaler med instruktør Susanne Bier – “En samtale med Susanne Bier”, der handler om filmens overordnede dagsorden, og “En samtale om fraklippene”, der, som titlen antyder, handler om de fraklippede sekvenser. Alt i alt er det altså en jævn kollektion af ekstramateriale, der godt kunnet have budt på mere.
“Efter brylluppet” understreger, at rutinerede kræfter ikke altid er nok til at skabe en velfungerende film. Det er ellers kvaliteter, der indbefatter Susanne Biers seneste opus – på papiret i hvert fald. I sin endelige udformning mangler filmen nemlig både den uforudsigelighed og de solide skuespilpræstationer, der ellers har været dansk films allerfornemmeste varemærke de senere år. Det er der desværre ikke lagt vægt på i denne omgang, og “Efter brylluppet” bliver derfor ikke andet end let søndagsunderholdning, selv om filmen tydeligtvis har mere på hjerte.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet