En mand kommer hjem
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 13. apr 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD
Men er brødet i virkeligheden for stort? Når først Vinterberg lukker op, vælter familiehemmeligheder, skandaler og vulgariteter ud af skabet, selv om det nok havde gavnet de fleste, at de ikke kom ud i det åbne. I fokus er den unge og stammende kok Sebastian, som siden sin tidlige barndom har regnet sin far for værende død som følge af livslede, der i sidste ende førte til selvmord. Sandheden skal imidlertid vise sig at være en anden, og mens byen står på den anden ende for at fejre besøget fra sit berømte bysbarn, kæmper han derudover med det fastgroede parforhold til den dominerende Claudia, mens han i den ligeledes tilbagevendte ungdomskæreste Maria muligvis vejrer en slags morgenluft.
Thomas Vinterbergs inspiration er tydelig i “En mand kommer hjem”, hvor referencerne til Emir Kusturicas poetiske realisme og forunderlige universer er nærværende og opløftende. Det giver et underholdende islæt, men til tider også et forunderligt kaos, hvor organiseringen synes en smule løssluppen. Vinterbergs seneste stiløvelse er først og fremmest et dansk lystspil ud i et post-Morten Korchsk ærinde, hvor den landlige idyl for så vist stadig er intakt. Det er lykken derimod ingenlunde, og for samfulde karakterer hersker en dagsorden, hvor kuldsejlede forhold og den uopnåelige kærlighed er reglen frem for undtagelsen. Det er så op til unge Sebastian at bryde med det system af kærlighedskvaler og indestængte følelser.
“En mand kommer hjem” lægger aldrig skjul på sit forehavende og skilter åbenlyst med instruktørens missioner. Desværre er tilgangen rodet, om end Anthony Dod Mantles imponerende glansbilledeæstetik er en visuel tour de force. I bund og grund er filmen vel blot for særlig til at være mainstream og for mainstream til at være noget særligt. Dermed lander Thomas Vinterbergs seneste guldæg, der kunne have endt som en succeshistorie, imellem to stole med for meget at gabe over. Det er til trods for, at talentet, evnerne og iderigdommen indimellem træder i forgrunden og understreger, at her har vi at gøre med en af dansk films absolut største.
Dansk film venter stadig på, at vidunderbarnet Thomas Vinterberg får vist sit værd oven på dundersuccessen med dogmefilmen “Festen” for knap ti år siden. Det synes dog ikke at blive med instruktørens seneste film, den middelmådige og kun momentvis underholdende “En mand kommer hjem”, som formentligt i højere grad skal ses som en allegori over nærværende instruktørs hjemvenden til dansk film. Med sig har Vinterberg et til tider velfungerende poetisk realistisk univers og modet til at prøve nye skuespilkræfter af. Alligevel sætter filmen sig imellem to stole og har grundlæggende for meget at gabe over.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet