Matrix Reloaded, The
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 16. okt 2003 | Af: Hasselguff | Set på DVD
Kradser man lidt i lakken på “Matrix Reloaded” vil man i den sande postmodernistiske ånd opdage, at den umiddelbart komplekse overflade reelt dækker over en langt mere simpel historie. Ved at arbejde med en lang række religiøse referencer og overvejende mangetydige replikker opnås en kunstig dybde i fortællingen, der fascinerer indledningsvist men ikke belønner mere omfattende analyser. Tag bare Neos møde med Arkitekten, der taler som en universitetsprofessor på crack og som tilsyneladende nyder at gennemtæve sit publikum verbalt. Med afsløringen af jorden som en global, computerkontrolleret slavekoloni bag os forsøger Wachowski Brødrende at opveje den manglende mystik med tunge pseudo-intellektuelle og lommefilosofiske passager. Hvor disse i “The Matrix” fungerede som et eksotisk krydderi på genreelementerne, er de her blevet til selve attraktionen og det kan plottet ikke bære. Havde dialogen været skrevet i mere almindelige vendinger, ville filmen formodentlig have været godt tre kvarter kortere.
“Matrix Reloaded” lider meget under at vi med Neos ”genopstandelse” allerede har oplevet hele trilogiens dramaturgiske højdepunkt, og det kniber med at finde på nye, interessante plottwists der kan matche wow-faktoren ved den første store kovending. I forlængelse heraf er det vigtigt også at betragte Neo, der i sin nye frelserrolle gør det overordentligt svært for os som publikum at leve os ind i historien. Vi genkender ikke længere den omtumlede computernørd som vi fulgte i “The Matrix”, og som følge af den manglende identifikation står vi så at sige uden nogen følelsesmæssig adgangsbillet til universet. Selvom at vi udmærket er klar over at Neo og de andre karakterers distance til omgivelserne er motiveret af den kunstige virkelighed, repræsenterer alle stenansigterne under stregen et problem som hverken danseorgier eller hed sex kan råde bod på.
Taler vi om “Matrix” filmene taler vi naturligvis også om de avancerede computereffekter, der i denne omgang er næsten lige så vellykkede som i etteren. Der forekommer sekvenser som afspejler hvad man kunne kalde for ”Playstation-syndromet”, hvor de computergenererede personer ikke længere ser realistiske ud men snarere ligner noget fra et computerspil. Derudover har man i visse scener ikke altid fundet frem til den optimale løsning på de problemer der er forbundet med de pågældende visuelle tricks. Med det sagt, er langt de fleste effekter meget overbevisende og alle skuespillerne er godt integrerede i de digitale baggrunde. Flere af indstillingerne ligner reale optagelser på trods af, at man aldrig nogensinde ville kunne skyde sådanne scener. Det bedste ved hele effektfyrværkeriet er imidlertid, at de i bedste Manga-stil tillader nogle fuldstændigt overgearede billeder, der virkeligt rykker grænserne for hvad man kan visualisere af rå action.
Det første program hedder “Preload” og er et typisk kig bag kulisserne på produktionen af trilogiens anden del. Eftersom der endnu ikke har været lavet så forfærdelig mange programmer omkring tilblivelsen af “Matrix Reloaded” er der et par interessante detaljer at komme efter her, uden at det dog bliver voldsomt uddybende. “Matrix Unfolds” er et kort program der kigger nærmere på “Matrix” fænomenet og den store indflydelse som filmene har haft på andre medier. Som udgangspunkt er det en ganske interessant ide, men da vi ikke ser mere end toppen af toppen virker det alt sammen lidt overflødigt. Igen ville en mere omfattende dokumentar omkring samme emne have været meget velkommen.
“The Freeway Chase” omhandler selvsagt optagelserne til den lange biljagt, der i sig selv tog lige så lang tid at optage som de fleste almindelige spillefilm. Selvom at det bliver en anelse kedsommeligt hen imod slutningen, er det her et af de bedre dokumentarprogrammer på skiven og et man bør give sig tid til at se. “Get Me An Exit” viser nogle af de reklamelicenser som blev solgt i forbindelse med filmens premiere og “Enter The Matrix” går bag om det tætte samarbejde mellem film- og computercrew, der åbentbart var nødvendigt for at realisere det ganske forfærdelige computerspil af samme navn. Sidst men absolut ikke mindst har vi det forbandet sjove MTV spoof af “Matrix Reloaded”, hvor Justin Timberlake og Sean William Scott besøger blandt andet en yderst fornærmet Arkitekt-klon.
Klik her for at læse meget mere om Matrix-trilogien.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet