Kathryn Bigelows “The Hurt Locker” blev den store Oscar-vinder med i alt seks priser, heriblandt for bedste film og bedste instruktør.
Det er første gang i Oscar-showets 82-årige historie, at en kvinde vinder prisen for bedste instruktør.
“The Hurt Locker” vandt desuden Oscar for bedste originale manuskript, lydredigering, lydmix og redigering.
“Avatar” måtte nøjes med tre priser i de tekniske kategorier Art Direction, cinematografi og visuelle effekter.
Som mange havde forventet, vandt Jeff Bridges for bedste skuespiller for “Crazy Heart” og Sandra Bullock for “The Blind Side”.
Mo’Nique fik prisen som bedste birolleskuespillerinde for “Precious”, mens Christoph Waltz ikke overraskende vandt for “Inglourious Basterds”.
Danmark fik en Oscar for kortfilmen “The New Tenants”, men Anders Østergaards roste dokumentarfilm “Burma VJ” måtte se sig slået af “The Cove”.
En af aftenenes få virkelige overraskelser var prisen for bedste ikke-engelsksprogede film, som ikke – som forventet – gik til Michael Hanekes “Det hvide bånd”, men til den argentinske “Øjnenes hemmelighed”.
En liste over alle vindere kan ses hos oscar.go.com.
Klik her for at se, om du vandt i Filmz’ store Oscar-konkurrence.
#131 filmz-Bruce 14 år siden
Haha. Jeg er helt og aldeles rolig, hvad det angår. I filmhistorisk regi falder tekniske triumfer uden substans langsomt til jorden, uanset hvor mange som skal se giraffen for "den nyeste trend". Avatar er på bunden en film, som er solgt på at implementere en teknologi som skal revolutionere branchen. Når den teknologi begynder at blive moden (hvis den da bliver det og ikke ender som endnu en gimmick) og udnyttet at kompetente instruktører, som kan andet og mere end glimmerets kunst, så vil Avatar naturligt finde sit leje, som alle andre film. Og det uanset, hvor mange penge den har indspillet.
Mht. Titanics storslåede triumfer i 1997 og dens enorme antal publikum, som stadig er mere end Avatar, så husker jeg ikke én på Filmz, som har nævnt den på deres personlige hitlister og ej heller er den nævnt med et ord, på nogle kritikeres lister. Hvilken triumf, for en film, som var King of the World og satte den nye teknologiske dagsorden.
Jeg håber og tror, at Cameron nu, hvor han har hele produktionsapparatet på plads og ikke behøver og fokusere så meget på at teknologien fungerer, nu vil gøre sig selv og os andre en tjeneste og forsøge og lave en god fortælling, som ikke blot bliver endnu en fantasiforladt episk genfortælling af alle Hollywood konventionerne for en blockbuster.
The Hurt Locker er i et ganske blodfattigt år for engelsktalende film på toppen, en rigtig kompetent og godt skruet sammen film, som tåler et par gensyn. Det er absolut det bedste bidrag til hele Irak/Afghanistan menageriet af film de sidste 7-8 år, ikke mindst fordi den ikke virker så satans politisk korrekt, men ikke desto mindre lykkedes at få nogle statements smidt i hovedet på folk, som man ikke kan undgå at tænke over. Og at tænke sig, at der skulle en kvinde til at gøre det. Det kræver nosser :)
#132 filmz-ab 14 år siden
men den undgår også temmelig meget provokationer - filmen er heller ikke ligefrem kontroversiel.
I øvrigt har vi set Jarhead, som blot er 5 år gammel.
#133 filmz-Bruce 14 år siden
Nu har jeg set så mange film i genren, som omhandler soldaters overgreb, militær- og politisk inkompentence, skjule sandheden, terrorister som nærmest bliver udstillet som de ikke havde andet valg og jeg manglede faktisk at se en film helt og aldeles fra fodfolkets side og hvorledes soldater i krig påvirkes, hvordan de reager og agerer, uden at de bliver portrætteret med en bagtanke om at kunne kompromittere Bush administrationen.
Når det kontroversielle bliver til rutine og provokationerne står i kø, ja så er det som at proppe sig med antibiotika. Man bliver immun. Immun af at se parnasset af instruktører stå i kø for at vise, de er på den rigtige side af konflikten. Godt de har en mening, hurra for det da. Men der er igen lige det med eksekveringen og nogle gange så bliver de rette intentioner, lige lovligt banket ind med skeer på publikum.
I den henseende viser Bigelow krigen på utraditionel vis, når man skal se på sammenligningsgrundlaget, men muligvis også på en måde, som mange deltagende i krigen bedre kunne identificere sig med.
Det er ikke "in your face", når Bigelow danner billeder hos os. Det kommer helt naturligt til os, hvad der ligger disse soldater på sinde, helt og aldeles via godt skuespil, god mimik og sekvenser, hvor stemningen og atmosfæren siger alt, som når vor protagonist er tilbage i staterne i hjemmet og i supermarkedet. Det der skal siges, vises i billeder og blikke. Det er det Hurt Locker gør bedre end de andre alternativer, Jarhead inklusive.
#134 filmz-ab 14 år siden
helt enig her.
#135 jessup 14 år siden
Jeg ville helst have været "War as a drug" foruden - men jeg har det også lidt svært ved citater før/efter filmen. Ofte gentager det filmens budskab og giver intet ekstra.
#136 mr gaijin 14 år siden
#137 filmz-jonasgr 14 år siden
'Cause I'm evil"
#138 Skeloboy 14 år siden
Faktisk er den blevet voldsomt kritiseret fra Irak-veteraner.
Især et klip, jeg lagde mærke til de to gange, jeg har set den:
Og scenen i ørkenen, hvor
Er faktisk kommet frem til, at The Hurt Locker er den bedste film fra 2009...stærkt efterfulgt af Precious
#139 jessup 14 år siden
#140 Skeloboy 14 år siden