Kathryn Bigelows “The Hurt Locker” blev den store Oscar-vinder med i alt seks priser, heriblandt for bedste film og bedste instruktør.

Det er første gang i Oscar-showets 82-årige historie, at en kvinde vinder prisen for bedste instruktør.

“The Hurt Locker” vandt desuden Oscar for bedste originale manuskript, lydredigering, lydmix og redigering.

Avatar” måtte nøjes med tre priser i de tekniske kategorier Art Direction, cinematografi og visuelle effekter.

Som mange havde forventet, vandt Jeff Bridges for bedste skuespiller for “Crazy Heart” og Sandra Bullock for “The Blind Side”.

Mo’Nique fik prisen som bedste birolleskuespillerinde for “Precious”, mens Christoph Waltz ikke overraskende vandt for “Inglourious Basterds”.

Danmark fik en Oscar for kortfilmen “The New Tenants”, men Anders Østergaards roste dokumentarfilm “Burma VJ” måtte se sig slået af “The Cove”.

En af aftenenes få virkelige overraskelser var prisen for bedste ikke-engelsksprogede film, som ikke – som forventet – gik til Michael Hanekes “Det hvide bånd”, men til den argentinske “Øjnenes hemmelighed”.

En liste over alle vindere kan ses hos oscar.go.com.

Klik her for at se, om du vandt i Filmz’ store Oscar-konkurrence
.



Vis kommentarer (140)
Gravatar

#131 filmz-Bruce 14 år siden

Jeg tror for bruce'es vedkommende, at han vil huske den om 10 år for den film han skulle glemme ... ;o)


Haha. Jeg er helt og aldeles rolig, hvad det angår. I filmhistorisk regi falder tekniske triumfer uden substans langsomt til jorden, uanset hvor mange som skal se giraffen for "den nyeste trend". Avatar er på bunden en film, som er solgt på at implementere en teknologi som skal revolutionere branchen. Når den teknologi begynder at blive moden (hvis den da bliver det og ikke ender som endnu en gimmick) og udnyttet at kompetente instruktører, som kan andet og mere end glimmerets kunst, så vil Avatar naturligt finde sit leje, som alle andre film. Og det uanset, hvor mange penge den har indspillet.

Mht. Titanics storslåede triumfer i 1997 og dens enorme antal publikum, som stadig er mere end Avatar, så husker jeg ikke én på Filmz, som har nævnt den på deres personlige hitlister og ej heller er den nævnt med et ord, på nogle kritikeres lister. Hvilken triumf, for en film, som var King of the World og satte den nye teknologiske dagsorden.

Jeg håber og tror, at Cameron nu, hvor han har hele produktionsapparatet på plads og ikke behøver og fokusere så meget på at teknologien fungerer, nu vil gøre sig selv og os andre en tjeneste og forsøge og lave en god fortælling, som ikke blot bliver endnu en fantasiforladt episk genfortælling af alle Hollywood konventionerne for en blockbuster.

The Hurt Locker er i et ganske blodfattigt år for engelsktalende film på toppen, en rigtig kompetent og godt skruet sammen film, som tåler et par gensyn. Det er absolut det bedste bidrag til hele Irak/Afghanistan menageriet af film de sidste 7-8 år, ikke mindst fordi den ikke virker så satans politisk korrekt, men ikke desto mindre lykkedes at få nogle statements smidt i hovedet på folk, som man ikke kan undgå at tænke over. Og at tænke sig, at der skulle en kvinde til at gøre det. Det kræver nosser :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#132 filmz-ab 14 år siden

bruce (131) skrev:
ikke mindst fordi den ikke virker så satans politisk korrekt


men den undgår også temmelig meget provokationer - filmen er heller ikke ligefrem kontroversiel.

I øvrigt har vi set Jarhead, som blot er 5 år gammel.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#133 filmz-Bruce 14 år siden

#133 Der skal kontroversiel jo lige defineres, for hvad angår Irak/Afghanistan, så er der stor forskel på folks definition af begrebet.

Nu har jeg set så mange film i genren, som omhandler soldaters overgreb, militær- og politisk inkompentence, skjule sandheden, terrorister som nærmest bliver udstillet som de ikke havde andet valg og jeg manglede faktisk at se en film helt og aldeles fra fodfolkets side og hvorledes soldater i krig påvirkes, hvordan de reager og agerer, uden at de bliver portrætteret med en bagtanke om at kunne kompromittere Bush administrationen.

Når det kontroversielle bliver til rutine og provokationerne står i kø, ja så er det som at proppe sig med antibiotika. Man bliver immun. Immun af at se parnasset af instruktører stå i kø for at vise, de er på den rigtige side af konflikten. Godt de har en mening, hurra for det da. Men der er igen lige det med eksekveringen og nogle gange så bliver de rette intentioner, lige lovligt banket ind med skeer på publikum.

I den henseende viser Bigelow krigen på utraditionel vis, når man skal se på sammenligningsgrundlaget, men muligvis også på en måde, som mange deltagende i krigen bedre kunne identificere sig med.

Det er ikke "in your face", når Bigelow danner billeder hos os. Det kommer helt naturligt til os, hvad der ligger disse soldater på sinde, helt og aldeles via godt skuespil, god mimik og sekvenser, hvor stemningen og atmosfæren siger alt, som når vor protagonist er tilbage i staterne i hjemmet og i supermarkedet. Det der skal siges, vises i billeder og blikke. Det er det Hurt Locker gør bedre end de andre alternativer, Jarhead inklusive.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#134 filmz-ab 14 år siden

bruce (133) skrev:
Når det kontroversielle bliver til rutine og provokationerne står i kø, ja så er det som at proppe sig med antibiotika. Man bliver immun. Immun af at se parnasset af instruktører stå i kø for at vise, de er på den rigtige side af konflikten. Godt de har en mening, hurra for det da. Men der er igen lige det med eksekveringen og nogle gange så bliver de rette intentioner, lige lovligt banket ind med skeer på publikum


helt enig her.

Det Hurt Locker skildrer er for mig mere afhængigheden, "war is a drag" som det passende også står skrevet på filmen. Man kan sige, at hun undgår i mange perioder at vælge en politisk ensidig side så at sige. Men så alligevel ikke helt, da Renners karakter bliver grebet af drengen, der blev mishandlet af de onde iraker, hvor han nærmest søger hævn og sætter livet på spil. Her er den tæt på at blive lidt for konventionel, men reddes lige akkurat hjem. Så jeg ved ikke helt hvor politisk ukorrekt den skal forestille at være. Modsat Jarhead, der gerne fremstiller amerikanske soldater som bisser, der blev optrænet til at dræbe, men ikke helt uden flere nuancer. For mig en lidt bedre film Jarhead.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#135 jessup 14 år siden

#133 - Jeg vil ikke sige at det gør filmen meget usædvanlig, men presset som soldaterne er udsat for i filmen er soldaterne i mellem og fra fjenden. Kort er Moorse også på banen, men det lader ikke til at være vurderet højt at Renner.

Jeg ville helst have været "War as a drug" foruden - men jeg har det også lidt svært ved citater før/efter filmen. Ofte gentager det filmens budskab og giver intet ekstra.

This is just until June
Gravatar

#136 mr gaijin 14 år siden

#135 Efter min mening er fortællingen igennem billederne også meget mere kompleks end citatet i starten. Det talte ord i filmen betyder meget mindre end ansigterne, klipningen og alle de andre filmiske virkemidler. Det er derfor, at filmfolk har reageret så stærkt på den. Den er et smukt eksempel på filmmediets styrke over andre medier.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#137 filmz-jonasgr 14 år siden

#129 Ja det er super når der er nogle af stjernerne der tager sig tid til sådan noget.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#138 Skeloboy 14 år siden

bruce (133) skrev:
I den henseende viser Bigelow krigen på utraditionel vis, når man skal se på sammenligningsgrundlaget, men muligvis også på en måde, som mange deltagende i krigen bedre kunne identificere sig med.

Faktisk er den blevet voldsomt kritiseret fra Irak-veteraner.

mr gaijin (136) skrev:
Det talte ord i filmen betyder meget mindre end ansigterne, klipningen og alle de andre filmiske virkemidler.

Især et klip, jeg lagde mærke til de to gange, jeg har set den:
hvor han skal afmonterer en bombe i bilen, og lige meget kort tøver med at åbne døren. Det viser, at han trods alt ikke er 100% kold

Og scenen i ørkenen, hvor
de er fanget af sniperen...den varer ca. 10 minutter og er nervepirrende intens, selvom der ikke rigtig sker noget.


Er faktisk kommet frem til, at The Hurt Locker er den bedste film fra 2009...stærkt efterfulgt af Precious

Gravatar

#139 jessup 14 år siden

#136 billeder er altid andet/mere end ord. Men slutningen

hvor han er kommet hjem og ikke "fungere" illustrere fint citatet. Jeg synes det er fint at vise disfunktionalitet som ikke nødvendigvis bygger på decideret granatchok eller drab på uskyldige. Da DeNiro i Deer hunter skal til Vietnam er han "skabt" til krigen men kommer hjem "ødelagt" mere menneskelig.
This is just until June
Gravatar

#140 Skeloboy 14 år siden

Får sgu lyst til at se den igen, selvom jeg så den i forgårs...:)

Skriv ny kommentar: