10 timer til Paradis
Udgivet 25. jan 2012 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Vores fordomme bliver taget op til stærk revision i Mads Matthiesens socialrealistiske drama “10 timer til Paradis”, hvori den stille enspænder Dennis søger efter den store kærlighed i Thailand, hvor ægte kærlighed tit bliver forvekslet med simpelt begær.
“10 timer til Paradis” peger fingre ad vores fordomme og hylder tesen om, at det, man ser, ikke altid er, hvad man får. Dennis er et tatoveret muskelbundt og ligner dermed den stereotype slagsbror… En mand, man ikke skal komme op at slås med, som én af filmens personer siger i forbifarten, selvom vores hovedperson bestemt ikke er typen, man nogensinde ville forvente at se i hverken slagsmål eller tumult.
Det er netop denne form for nuanceret realisme, der gør “10 timer til Paradis” til en horisontudvidende oplevelse. Samtidig er det dejligt forløsende at se nogle anderledes typer i dansk film, der ikke altid har en kvik kommentar parat og heller ikke er skåret over en sikker skabelon – med undtagelse af Dennis’ mor, som spilles af Elisabeth Steentoft, der efterhånden har tilegnet sig patent på “dominerende mor”- rollen. Vi forstår ikke altid Dennis, men han er nem at holde af, og dermed har Mads Matthiesen skabt en hovedrolle, som måske endda er stærk nok til at gøre vi danske biografgængere til lidt mere tolerante mennesker. Når Steentoft som moderen falder igennem, er det, fordi hun netop skaber skår i den jordnære personramme, der ellers er en af filmens største styrker. I en film, hvor realisme er så vigtig, er det ærgerligt og en smule sært, at en karakter figurerer, der er noget så karikeret som en herskesyg og dominerende heks af en mor.
Kodeordet er i alle tilfælde realisme. De fleste medvirkende er ikke professionelle skuespillere, og miljøerne er ikke skildret for syns skyld. Alt er så virkeligt, som det kan blive i filmmediet, og det er en fryd at blive indviet i et miljø, der så sjældent bliver præsenteret på det hvide lærred. Desværre er “10 timer til Paradis” ikke konsekvent i sine valg, og filmens ydre konflikt består af en mor, der er for ekstrem til at være helt troværdig. Heldigvis lider filmen ikke for meget under dette og fremstår i det store hele som et socialrealistisk værk, der stryger sine hovedpersoner med hårene, mens vi som tilskuere får det glatte lag for vores intolerance over for dem, der er anderledes end os.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet