Forelsket i New York
Udgivet 29. jul 2014 | Af: paideia | Set i biografen
“Forelsket i New York” er en ret uinspireret oversættelse af den amerikanske titel “Begin Again”. Specielt da forelskelse mildt sagt ikke er, hvad filmen handler om. Titlen giver forventninger om en dybt forudsigelig rom-com af samme slags, som Katherine Heigl i alt for mange år har pint ægtemænd og kærester med på parfilmaftener. Til oversætterens forsvar skal det dog siges, at filmen i det første stykke tid lægger op til en hamrende banal og uoriginal fortælling, som den dog heldigvis får styret væk fra i løbet af spilletiden.
“Forelsket i New York” er gudskelov ikke en rom-com, og da vi først er blevet introduceret til karaktererne, begynder filmen stille og roligt at spille imod vores forventninger, mens den overvandt mig med sin charme. Det er i bund og grund en indie, men i den velproducerede, studiestøttede og behagelige ende af amerikansk independent-film, der er næsten umulig at skelne fra mainstream. Der er i de seneste år blevet sunget mange tårevædede ballader om, hvordan denne tendens udvander indie-traditionen og hvidvasker oprøret imod Hollywood. Personligt er jeg bedøvende ligeglad, så længe filmene fungerer, og det gør “Forelsket i New York”.
I en musikfilm er soundtracket naturligvis et ret vigtigt element. En af filmens bedste scener er, da Dan første gang hører Greta synge. Vi har tidligere hørt sangen, men da Dan hører den, begynder han at forestille sig et fuldt akkompagnement. Pludselig forvandler den stille kærlighedssang sig til et lækkert, vredt popbrag. De fleste af sangene er skrevet af Gregg Alexander fra det hedengangne New Radicals, men instruktøren har også selv bidraget og desuden hentet komponisten fra sin Oscarvindende film “Once” ind til at skrive en central sang. Det er et betydeligt mere poppet soundtrack end den førnævnte film, men det passer til filmens tone, og Keira Knightley leverer dem godt.
Jeg kunne personligt have ønsket mig en lidt mindre tydelig samfundskritik i filmens slutning, men jeg tilgiver gerne instruktøren denne enkelte kæphest redet rundt i manegen. “Forelsket i New York” opnår aldrig den umiddelbarhed og nerve, som “Once” havde, men det er på alle måder en film, der formår at charmere og besnære. Den koncentrerer og fænger alles drømme om New York uden på nogen måder at male et rosenrødt billede. Når filmen er slut, har vi alle forelsket os en smule i Keira Knightley og Mark Ruffalo og i New York. Måske er det, hvad titlen refererer til.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet