Boat That Rocked, The
Udgivet 17. apr 2009 | Af: Benway | Set i biografen
Vi er i England i 60’erne, og hvis du er teenager, er livet ærlig talt lidt trist, eftersom den voksne verden sidder så solidt på underholdningsindustrien, at der hverken er plads til ungdommelig kultur eller musik. Hvis man vil leve livet vildt, bliver det højest til tonerne af Beethovens niende symfoni.
Ombord på båden kommer den unge Carl, hvis mor mener, at han trænger til luftforandring. Den får han så sandelig også. Skibet er ledet af den ulastelig klædte flipper Quentin, spillet af Bill Nighy, som forsøger at holde nogenlunde styr på sit mandskab af DJ’s med kæmpeegoer, der ikke altid går lige godt i spænd med hinanden. Gnister springer ikke mindst mellem den amerikanske The Count og Gavin, der i skikkelse af hhv. Philip Seymour Hoffman og Rhys Ifans forsøger at overgå hinanden i vovemod. Samtidig prøver myndighederne med al vold og magt at finde et smuthul i loven, så de kan lukke den forhadte radiostation.
Filmen er instrueret af Richard Curtis, der har skrevet nogle af de mest succesfulde moderne engelske komedier såsom “Fire bryllupper og en begravelse”, “Bridget Jones’ dagbog” og “Notting Hill”, og som selv sprang ud som instruktør med “Love Actually”. Ligesom den er “The Boat That Rocked” opbygget af en stor mængde mindre historier, hvori vi følger de forskellige personers gøren og laden på skibet. Det efterlader dog også fortællingen noget ufokuseret, og periodevist synes den simpelthen at træde vande. Unge Carls ankomst blandt de celebre DJ’s samt hans forsøg på at miste sin mødom leder tankerne hen på “Almost Famous”, men han forbliver en for vag figur til, at man for alvor er interesseret.
Til gengæld kan filmen præstere en perlerække af ekstremt underholdende skuespillere, og ikke mindst Bill Nighy, Nick Frost og Phillip Seymour Hoffman formår at skabe nogle ekstremt underholdende typer, som man vitterlig gerne ville hænge ud med på en båd som denne. Filmens håndtering er emnet er bevidst overdrevet, og det er en fristende tanke, at den i virkeligheden forgår i hovedet på det barn, man i starten ser holde radioen under dynen. I modsætning til utallige deprimerende rockportrætter om stofmisbrug og selvmord er her for en gangs skyld en film med et positivt syn på rockmusik og ungdommelig energi. Filmen er ganske vist ikke fri for stedvis usikker bølgegang, men den er fyldt med kærlighed til musikken, og når man forlader biografen, er det med en overvældende trang til at gå hjem og hive sine gamle rockskiver ud af klædeskabet.
Læs Filmz’ interview med Bill Nighy, Nick Frost og Richard Curtis.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet