Broken Circle Breakdown, The
Udgivet 31. okt 2013 | Af: paideia | Set i biografen
Melodramaet er en miskendt genre, der primært associeres med Danielle Steel og andre tårepersere i samme stil. Det behøver dog ikke være dårligt. Et melodrama, der er nøje afstemt i sine virkemidler og ikke trækker for meget på publikums sentimentalitet, kan være blandt de mest rørende og mindeværdige film. I flæng nævnes: “Moulin Rouge!”, “Schindlers liste”, “Rocky” samt “Mine aftener i Paradis”. Hollywood har om nogen mestret den genre (selv om de desværre ofte ender i ren sødsuppe). “The Broken Circle Breakdown” lægger sig fint i den tradition for veludført melodrama på trods af, at den er fra Belgien – et land vi snarere associerer med hård socialrealisme.
Filmens største force er, at den vælger at bryde sin historie op. Vi starter med Didier og Elises første nat sammen og hopper dernæst videre til Maybelles første ophold på sygehuset. Filmen afslører på forhånd twistene, men netop fordi overraskelseselementet ikke er relevant, tvinges vi til at fokusere på karakterernes reaktioner og deres interne relationer. Det er et yderst behændigt greb, der forhindrer filmen i at blive sentimental og forudsigelig. Bruddene i tid tillader samtidig publikum at se tidligere handlinger og begivenheder i en anden kontekst, hvilket bruges til at gøre meget uskyldige scener til hjerteskærende profetier.
De to hovedroller er blændende gode og krænger i store dele af filmen deres følelsesliv helt ud gennem skærmen. Prisværdigt, at man har brugt tid på at finde gode skuespillere, der samtidigt kan synge. Filmens soundtrack er en fryd for øregangene og byder på adskillige bluegrass- og countryklassikere i smuk fortolkning. Her skal specielt fremhæves deres version af Townes Van Zandts “If I Needed You”. Musikken tjener gennem hele filmen som kommentar eller kontekst til handlingen, hvilket netop i scenen med den førnævnte sang sættes på spidsen af, at de lige har skændtes og truet med at gå fra hinanden.
Det er en ualmindeligt smuk og rørende film om to mennesker, der mod alle odds finder hinanden, og derefter hvordan de konfronteres med noget nær det hårdeste, et menneske kan udsættes for. På overfladen et forudsigeligt melodrama, men så snart man ser lidt nærmere efter, så opdager man et dybt og relevant drama om tro, liv og død samt vigtigheden af den umiddelbare og betingelsesløse accept af andre mennesker, selv om det gør ondt – eller måske især da.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet