Casablanca
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 7. dec 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Nu spiller den igen. “Casablanca”. Verdens bedste krigspropagandafilm forklædt som romantisk trekantsdrama. Det er også verdens mest skamløse film, der kan slippe af sted med et rekordhøjt antal one-liners i stil med: ”Var det kanonild, eller er det mit hjerte, der banker? Det er Bogart og Bergman, og det er et af de mest slidstærke filmvenskaber, jeg har haft, der nu er restaureret på ny.
I stedet vender folkene på Rick’s Cafe Americain virkeligheden i ryggen. Her er der eskapistisk liv og de gladeste dage, hvor der drikkes tæt og spilles ulovligt på roulette, imens (Uncle) Sam spiller fredeligt og livligt på sit piano. Men i symbolikkens verden så varer freden ikke ved. Sam spiller snart sin krigsmelodi igen. Spil den, spil “As Time Goes By”, beordrer Ingrid Bergmans Hollywood-skønne Ilsa. Hun er mere end bare mindet om Ricks knuste hjerte. Hun er selve det amerikanske krigstraume, der skal bearbejdes, så Rick kan hjælpe dramaets tredje kant, modstandsmanden Victor(y) Laszlo, sikkert over Atlanten til USA. Amerika skal sikre sejren.
Det er dog ikke kun krig og kærlighed. Den franske marionet for tyskerne, Captain Renault, er den spydigste sarkasme. Han siger selv, at han går den vej, som vinden blæser, hvilket i 1942 var en klam klud i ansigtet på den franske samarbejdspolitik. Og så leverer han det største grin, da han lukker Rick’s med henvisning til, at han er chokeret over, der finder hasardspil sted, til trods for han selv spiller flittigt på rød og sort i baglokalerne. Men når tyskerne siger, at der skal lukkes, så retter Renault ind, indtil andet er mere favorabelt. Opportunisme kaldes den slags vist.
“Casablanca” var også ved premieren en opportunistisk film. Den red på krigsbølgen, hvor USA nu lugtede naziblod. Men den er også en modig film. Vi taler romantisk “Titanic”-kærlighed med tidens største stjerner, der opfordrede til aktivistisk krigspolitik. Det er i det sammenkog, at slidstyrken i mit filmvenskab med “Casablanca” skal forklares. Jeg tror og håber, det venskab vil være uforandret smukt, som tiden går.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet