Dead Man Down
Udgivet 5. jun 2013 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Under pressevisningen af “Dead Man Down” var der især én tanke, der florerede i denne anmelders bevidsthed: Kan det tænkes, at den danske instruktør Niels Arden Oplev fik chancen for at lave en rigtig god film i Hollywood, hvis han først beviste, at han kunne instruere en middelmådig film af en acceptabel kaliber? Det kunne godt virke sådan, når man ser “Dead Man Down” – en film, der underholder i perioder, men som aldrig truer med at udvikle sig til noget tilnærmelsesvis særligt.
Jovist, Victor møder en skamferet kvinde. Det er endda en kvinde, der bliver mobbet af nabolagets børn, der kalder hende monster og nogle gange kaster med sten. Sikke noget. De børn må kede sig en del, for Beatrice er ikke i nærheden af at være lige så skamferet, som filmen vil gøre hende til. Hun siger selv, at det er svært for hende at vende tilbage til jobbet som kosmetolog, når man ser ud som hende – et faktum, der er ganske uforståeligt, da hendes udseende ikke fejler andet end et par skrammer i den venstre side af ansigtet.
Samtidig er klipningen en smule ujævn. I en scene, hvor Victor for alvor er ved at komme i problemer med sin chef i et øde varehus, kan man mærke den anspændte stemning mellem de to. Er chefen ved at få mistanke, og er spillet ude for vores plagede helt? Men så snart som scenen er ved at udvikle sig ud til et interessant og psykologisk spil katten-efter-musen, klippes der til en ny scene, der kommer lige så pludseligt som det danske sommervejr.
“Dead Man Down” skal nok sælge nogle billetter herhjemme, alene fordi den er Niels Arden Oplevs amerikanske instruktørdebut, men det er svært at forestille sig, at den kan klare sig mere end jævnt på et internationalt plan. Dertil er den ganske enkelt for ordinær. Mest af alt virker den som et rutineprojekt for både instruktør og skuespillertrup.
Se også: Filmz TV: “Dead Man Down”-interview med Niels Arden Oplev
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet