Deliver Us from Evil
Udgivet 24. jul 2014 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Der ruger et mørke i mennesket, som selv ikke den klareste flamme kan brænde væk. Nogle gange er den eneste vej igennem skyggen at dykke længere ind i den og holde sig der, til den bliver bange for dig og ikke omvendt. Sådan kunne man egentlig parafrasere de næsten to timers skumle, men langsommelige tungetale, der udgør “Deliver Us from Evil”. Eksorcismer er selvfølgelig noget, der skal forberedes grundigt, det er klart, men når det tager NYPD’s skarpeste hunde så lang tid at opdage, de er med i en okkult gyser, ville jeg nødigt være en N’yorker med dæmoner i dørkarmen.
For den står faktisk ikke alene. Halvdelen af tiden er det okkulte slet ikke problemet. Vi præsenteres for den velkendte gritty udgave af storbyen. Et sjaskvådt, jordisk helvede af myrdede spædbørn og hullede paraplyer. Som for at sige, at det muligvis kunne være rart at blive besat af djævlen, så længe man slap for at se på virkeligheden. Virkeligheden betyder blåbrun farvetoning og timelapse supertotaler af den pulserende by. Når den side af “Deliver Us from Evil” har forrang, er oplevelsen mere ubehagelig end uhyggelig. Sarchie er lidt som Travis Bickle i “Taxi Driver”, der langsomt går i opløsning i takt med sin by. Men som så lige skal ordne en invasion af dæmoner oveni.
Trekløveret i front for filmen bliver hængende med. Jeg kan normalt godt lide Eric Bana, men her virker det lidt, som om han koncentrerer sig for meget om en ægte accent og mindre om at bjæffe den troværdigt. Hans makker, Joel McHale, har den taknemmelige opgave at komme med sjove oneliners og være lidt fræk, men han bevæger sig ind og ud af fortællingen efter forgodtbefindende. Edgar Ramirez har som jesuitterpræst med et narkoproblem selvfølgelig svar på alting, men den sørgende eksorsist, spændt ud mellem frelser og frister, er bare heller ikke en epokegørende nyhed af en rolle.
Instruktøren og forfatteren Scott Derickson er ikke den første, der bruger plagede mænd som afsæt for uhyggen. Sandsynligvis fordi deres personlige problemer blander sig med al spøgeriet til en klam suppe af tvivl og kontroltab. Det fungerede for mig i “Sinister” og langt hen ad vejen også her. Men han kunne nu godt pakke sine veludførte hop-i-sædet-scener ind i et mere stramt narrativ og nogle stærkere karakterer. Det er trods alt ham, der har valgt ikke at gå total gyser, men har blandet noget politifilm og nogle sure koner ind i det hele. Lidt for lidt dunkel mystik. Lidt for enkel forklaring. Mørket i mennesket er der nok stadig, men her bliver det belyst så grundigt, at man lader det ligge i biografen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet