En sang for Marion
Udgivet 8. maj 2013 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
For en håndfuld år siden charmerede 25 syngende pensionister sig ind i mange danske hjerter i TV2-programmet “Gangstativerne”. Her lærte en korleder de gamle at synge med på tidens svedige toner (Nik & Jay blandt andet), alt imens livskvaliteten steg til nye højder hos deltagerne hen mod den store finale i Operaen. Nogenlunde samme fortælling er grundpillen i den britiske instruktør Paul Andrew Williams’ lille, lune hjertevarmer: “En sang for Marion”.
Under ledelse af den unge Elizabeth (Gemma Arterton) kaster koret sig frisk ud i flerstemmige versioner af moderne popklassikere, alt imens Arthur bare surmuler og ryster på hovedet af, at de dog vil gøre sig til grin. Netop som koret har tilmeldt sig en stor konkurrence, forværres Marions tilstand. Kræften er tilbage, og denne gang er der ingen kur. Men det holder heller ikke Marion tilbage fra at synge til det sidste. Alene tilbage må Arthur gøre op med sig selv, om han tør komme ud af sin skal. Tør han synge en sang for sin Marion?
En regulær bølge af film med ældre i centrum synes at være skyllet ind over os de sidste par år. Det er gået op for Hollywood (og alle mulige andre filmindustrier), at det grå guld har masser af fritid og ikke mindst masser af penge at spendere – penge og tid, der gerne bruges på en tur i biografen. Frisk i erindring er således Dustin Hoffmanns instruktørdebut, “Kvartetten”. Også her mødte vi musikalske pensionister. En dansk variant finder vi i Shaky González’ “Det grå guld” med Lars Knutzon og Birthe Neumann, der havde premiere for bare en god måneds tid siden. Derudover også “Hope Springs” og “The Best Exotic Marigold Hotel”. Og så selvfølgelig Michael Hanekes mesterlige “Amour”, der gudhjælpemig stadig kører for fulde huse i Grand – pensionisternes højborg. Med andre ord lægger “En sang for Marion” sig fint i kølvandet på denne lidt overraskende bølge af film, der ikke er bange for at tage livtag med livets efterår.
Forudsigeligheden er som sagt til at tage og føle på i Paul Andrew Williams’ føjelige feelgood-film, der i både tematik og udtryk befinder sig milevidt fra den rå storbythriller “London to Brighton”, som han debuterede med i 2006. Filmen kæmper lidt med at finde den rigtige tone fra scene til scene. Det ene øjeblik er det ren lagkagekomik med pensionister iført skøre parykker og solbriller, der rapper til Salt-n-Pepas “Let’s Talk about Sex”, og det næste serveres en tung, dramatisk scene mellem far og søn, der ikke kan finde ud af at tale med hinanden. Scenerne mellem Redgrave og Stamp er dog så bevægende og fine, at man hellere end gerne tilgiver de andre fodfejl.
Se også: Filmz TV: “En sang for Marion”-interview med Terence Stamp
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet