Engle & dæmoner

InstruktionRon Howard

MedvirkendeTom Hanks, Ewan McGregor, Ayelet Zurer, Stellan Skarsgård, Pierfrancesco Favino, Nikolaj Lie Kaas, Armin Mueller-Stahl, Thure Lindhardt, David Pasquesi, Cosimo Fusco, Victor Alfieri, Franklin Amobi, Curt Lowens, Bob Yerkes, Marc Fiorini

Længde133 min

GenreDrama, Thriller

IMDbVis på IMDb

I biografen13/05/2009


Anmeldelse

Engle og dæmoner

4 6
Himmel, Helvede & Hanks

Det siger en del om populariteten af Dan Browns romaner, at filmatiseringen af forfatterens bestseller “Da Vinci mysteriet” skovlede mere end 750 millioner dollars ind på verdensplan på trods af overvejende negative anmeldelser og mange sure miner blandt bogens talløse fans. En fortsættelse var naturligvis alligevel uundgåelig, for i Hollywood er det trods alt kolde kontanter, der vægtes højest. Men eftersom man ikke havde tålmodighed til at vente på Browns næste bog i serien om den heltemodige professor/detektiv Robert Langdon og hans verdensomspændende eskapader, besluttede man sig for at omskrive forløberen til “Da Vinci mysteriet”, “Engle og dæmoner”, til en fortsættelse til den første film.

Og i enhver henseende er Ron Howards film bedre end forgængeren – lige fra det forbedrede flow til Hans Zimmers mere raffinerede score. Undertegnede hadede bestemt ikke Howards filmiske fortolkning af “Da Vinci mysteriet”, men den havde absolut sine brister. Blandt de største minusser var dialogen, som jævnligt var så proppet med snørklede redegørelser, kringlede gåder og langstrakte historielektioner, at både filmens tempo og intensitet dalede. Den fejl begår Howard og hans manuskriptforfattere desværre igen. De didaktiske monologer og dialoger fungerer måske fint i bogform, men i en thriller af to timers varighed er det langtfra ideelt at belære tilskueren i ny og næ.

I rollen som Langdon får en veloplagt Tom Hanks (nu med mere almindelig frisure) altså for tit lov til at plapre løs om katolske traditioner og afdøde hedninge. Det gælder ofte om at lytte godt efter for ikke at gå glip af vigtige informationer, men indimellem spekulerer man over, hvorfor ingen af de assisterende politibetjente afbryder ham for at minde ham om, at der altså kun er få timer til, at en bombe vil lægge Vatikanet i ruiner. Men der er afgjort mindre snak og mere action i “Engle og dæmoner” end i etteren, og det er kun et plus. Nogle af branchens mest garvede teknikere har gjort “Engle og dæmoner” både flot at se på og en nydelse at lægge øre til, og med brug af håndholdt kamera og hyppigere klip end i “Da Vinci mysteriet” opnår filmen et langt højere tempo og et mere realistisk og dragende look, hvor seriens første kapitel til tider fremstod for poleret og uvirkelig.

Skønt den berettigede kritik er der også mange ting at rose Howard og manuskriptforfatterne for, som på trods af få vejbump formidler Browns historie med en tilfredsstillende blanding af gåder, twists, intriger og hæsblæsende action, der gør filmens utallige mysterier en fornøjelse at gætte med på og de få døde passager overkommelige. Blandt højdepunkterne er en gribende sekvens, hvor Langdon er fanget i et isoleret rum, der løber tør for ilt, samt en skudduel i et brændende kapel.

Humoren er også mere naturlig og spidsfindig i denne omgang, og de mere nuancerede karakterportrætter og mindre pompøse replikker gør karaktererne lettere at relatere sig til, selvom de fleste alligevel er ret endimensionale. Man savner nogle gråzoner, og vi ved stadigvæk irriterende lidt om Langdon. Hvorfor ikke udforske mandens enormt interessante kamp med sin egen tro lidt mere? Tom Hanks er dog dygtig nok til at antyde, at der er langt mere under Langdons kølige facade, end manuskriptet insinuerer. Hanks og hans nye kvindelige sidekick, israelske Ayelet Zurer, morer sig også kosteligt, og deres smittende ildhu får ofte én til at sluge drejebogens vanvittige ideer og påstande råt – måske lige bortset fra nogle af den sidste akts direkte sindssyge indfald.

Som de fleste formentlig allerede ved, medvirker to danske skuespillere, Thure Lindhardt og Nikolaj Lie Kaas, som henholdsvis en knotten, schweizisk betjent og en koldblodig morder, der øjensynligt ønsker at knuse den katolske kirke permanent. Lindhardt har besvær med sin engelske accent og har ikke frygteligt meget at lave. Men Kaas er superb – iskold, selvsikker og fuldstændig troværdig som en af filmårets klammeste og mest mindeværdige slyngler. Hvis den positive udvikling fortsætter, er der god grund til at se frem til filmudgaven af “Det forsvundne tegn”.
Video

Præsenteret i 2.40:1 anamorphic widescreen-format. Transferet har sine skavanker, men ikke mange. Enkelte skud fremstår en kende uskarpe, og i nogle af filmens lyseste scener er der tydelige glorier rundt om personerne – men edge-enhancement forekommer heldigvis ikke hyppigt. Sædvanligvis er billedet skarpt, og både kontrasten og farvegengivelsen er superb. Hverken udtværing, farveblødning eller andre digitale forstyrrelser figurerer.

Audio

Der er måske ikke voldsomt mange actionsekvenser i “Engle og dæmoner”, men alligevel imponerer lydsiden ofte. Det engelske Dolby Digital 5.1-mix gengiver både musik, lyd og dialog klokkeklart og med en superb rumklang. Den auditive atmosfære er storartet – alt fra Roms gader til Vatikanets korridorer lyder troværdige takket være adskillige stemningsfulde lydeffekter, som alle højtalere disker op med. Subwooferen får også lov til at give både lydeffekterne og Hans Zimmers bombastiske musik ekstra slagkraft, og panoreringerne er diskrete og veltimede. Indimellem lyder dialogen dog lidt hul – tjek f.eks., da Tom Hanks begiver sig ind i Vatikanets arkiver. Men dette er under alle omstændigheder et solidt lydspor.

Ekstramateriale

Før man når frem til menuen, præsenteres man for trailere til “Terminator Salvation”, “2012” og “Kapring af metro 1 2 3”. Derudover er her blot fire dokumentarer, som tilsammen varer omtrent 45 minutter, og som kort, men ganske grundigt, gennemgår bl.a. filmens manuskript, rekvisitter, stunts og look. Husk i øvrigt at vente med at se dokumentarerne, til du har set filmen!

“Engle og dæmoner” er på alle måder en forbedring i forhold til sin udskældte forgænger. Hvor “Da Vinci mysteriet” havde mere tilfælles med Disneys traditionelle “National Treasure”-film, er den mere intense og temperamentsfulde “Engle og dæmoner” nærmere i samme boldgade som “Bourne”-filmene – om end ikke helt på samme niveau. Dvd’ens AV-præsentation fryder, og på trods af den beskedne mængde ekstramateriale er dvd’en bestemt værd af eje for alle fans af filmen og Dan Browns succesrige bøger.

Engle og dæmoner

4 6
Fut i Vatikanet

Dybe hemmeligheder, skumle kristne sekter og djævelske planer folder sig atter ud i “Engle og dæmoner” – fortsættelsen til “Da Vinci mysteriet”, der atter udsætter symboleksperten Robert Langdon i skikkelse af Tom Hanks for alverdens farer, mens han forsøger at optrevle en ny gåde.

Hvis du ligesom undertegnede syntes, at den første film var en temmelig søvndyssende og uspændende omgang fortænkte vrøvlerier med et slapt krimiplot så lad mig straks komme med nogle gode nyheder: “Engle og dæmoner” er en langt mere stramt fortalt og velstruktureret historie end forgængeren.

Selvom “Engle og dæmoner” optræder før “Da Vinci mysteriet” i Dan Browns romanserie, så er handlingen i denne film lagt efter begivenhederne i den første. I Vatikanet spidser krisen til, da den gamle pave netop er død. Mens kardinalerne gør klar til at vælge den næste pave, kidnappes fire af favoritterne til at overtage embedet, og samtidig forsvinder en springfarlig beholder med destruktivt antistof fra et laboratorium. En oldgammel og hævngerrig sekt lader til at være på spil, og Vatikanet beder derfor Robert Langdon om hjælp, selvom det er mere af nød end velvilje.

De katolske overhoveder var ikke overvældende begejstret for den første film, og de var efter sigende heller ikke ved at springe i luften af jubel over denne efterfølger. Deres modvilje var dog ubegrundet, for hvor kirken vel nærmest var tildelt skurkerollen i den forrige film, så er deres andel denne gang betydeligt mere positiv. Langdon selv trækker næsten i præstekåben og gør sit bedste for at genoprette den gejstlige orden.

Den første film led ikke mindst under sin tekstnære version af Dan Browns bog, hvilket gjorde mange af scenerne pinefuldt statiske og ineffektive på lærredet, men denne gang er handlingen mere dynamisk og fokuseret, og plottet bliver hurtigt rettet mod at redde de fire kardinaler, mens tiden nådesløst tikker af sted, og bomben lurer i baggrunden. Resultatet er en betydelig mindre diskussionslysten film, men også en langt skarpere skåret thriller. Ja vist, historien er stadig forvrøvlet, og Hans Zimmers pompøse score hjælper med til at få det hele til at tangere det ufrivillige komiske indimellem, men det gør mindre i denne omgang, eftersom filmen alligevel foregår i mellemgulvet og kun sjældent aktiverer nogen form for hjerneaktivitet.

Det er også ret heldigt, for plottet er desværre så gennemskueligt skruet sammen, at den gennemsnitlige tv-krimiseer næppe vil have problemer med at lure skurken efter få minutter. Ligeledes er personerne stadig på skabelonsplanet, og selvom Tom Hanks levnes en smule mere plads her, så er han stadig en noget søvngængeragtig figur. I stedet kommer Ewan McGregor hurtigt til at fremstå som historiens egentlige hovedperson. Ellers er filmens rollebesætning fyldet med pålidelige navne som Stellan Skarsgård og Armin Mueller-Stahl i små roller, og fra dansk side er det fornøjeligt at opleve Nikolaj Lie Kaas som en effektiv morder og Thure Lindhardt som en noget skvattet, men underholdende embedsmand.

Som en omgang letfordøjelig konspirationsunderholdning med makabre mord er “Engle og dæmoner” imidlertid en hæderlig film, der beviser, at Ron Howard stadig er en pålidelig mand på trods af forgængerens uimponerende format. Den er en noget anonym og hurtigt glemt spændingsfilm, men så længe løjerne står på, er man fint underholdt, og den leverer nogle stemningsfulde rammer komplet med dystre kirkebygninger og brændende kardinaler. Især sidstnævnte kan man jo aldrig få nok af.


Trailers

Kort om filmen

Da Harvard-professoren og religionshistorikeren Robert Langdon finder dramatiske beviser for, at verdenshistoriens mest magtfulde undergrundsorganisation – det hemmelige, middelalderlige broderskab kendt som Illuminati – tilsyneladende er genopstået, bliver det klart, at der eksisterer en meget dødelig trussel mod Illuminatis evige fjende, den katolske kirke. Mens sekunderne tikker ned mod en katastrofe af bibelske proportioner, flyver Langdon til Rom, hvor han sammen med den smukke, italienske forsker Vittoria Vetra forsøger at forhindre den apokalyptiske plan i at lykkes. Mens det ene uhyggelige drab efter det andet chokerer verden, kaster Langdon og Vetra sig ud i en nærmest håbløs jagt gennem forseglede krypter, livsfarlige katakomber, forladte katedraler og endda verdens mest hemmelige bibliotek, mens de følger det 400 år gamle spor, der måske kan lede dem til Vatikanets eneste håb om overlevelse…