Eventyret om Askepot
Udgivet 11. mar 2015 | Af: paideia | Set i biografen
Det bedste ved “Eventyret om Askepot” er utvivlsomt dens look og iscenesættelse. En stor del af filmproduktionens ressourcer må være gået til de overdådige kulisser og de sublime kostumer. Et godt eventyr skal fortrylle os og tage os med til en anden verden, som vi ville ønske, vi selv kunne opleve. Det lykkes. Uheldigvis ødelægges denne fortryllelse til dels af en lidt for skematisk fortælling og nogle uopfyldte ambitioner.
En film som “Eventyret om Askepot” lever eller dør på sin charme. Jeg finder det påfaldende, at vores heltinde, der gennem hele filmen fremhæves som særligt charmerende og indtagende, virker så fersk. Her er ikke skyggen af krydderi eller temperament, men bare en åh-så-inderlig godhed og helgenagtig tålmodighed. Hvis der skal rykkes ved traditionelle kønsopfattelser, så var Madonna-komplekset måske et sted at starte. Til kontrast havde Tarsem Singhs “Lille spejl på væggen der” fra 2012 et anderledes veloplagt og forfriskende take på Snehvide og hendes prins.
Når det kommer så vidt, er det sandsynligvis, fordi dramaet, der skulle fænge i første del, er så sirupsagtigt sentimentalt, at det hviner i tænderne. Hendes forældre er i begyndelsen så kvalmende lykkelige, at man næsten ønsker, der sker noget slemt for dem. Musikken efterlader heller ingen tvivl om, hvordan vi skal føle, men propper landlig idyl ned i halsen, til der brækkes regnbuer op. Da Askepot så mister dem begge, tager hun melodramatisk hænderne for ansigtet og synker sammen, mens der går en sky for solen og violinerne tuder, som om orkestret blev pisket. Lige meget hvor god en skuespiller du er, kan du ikke trænge igennem det lag af kunstighed og levere noget, der ligner en troværdig præstation.
“Eventyret om Askepot” er smuk. Besnærende smuk. Men som stedsøstrene viser det sig, at den desværre har en anmassende og overfladisk personlighed. Hvis instruktør Kenneth Branagh havde givet pokker i psykologisk realisme og bare lavet en glansbilledfilm, så tror jeg, jeg havde været venligere stemt, men den sætter sig mellem to stole og ender alligevel med at irritere mere end at fortrylle. For en god ordens skyld skal jeg påpege, at størstedelen af stemmerne i den danske versionering også virker, som om de har kedet sig bravt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet