Hitman: Agent 47
Udgivet 26. aug 2015 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Det gav en vis portion national stolthed, da IO Interactive i begyndelsen af 00’erne udsendte spillet “Hitman”. Danmark var andet end “Hugo” og “Pixeline”, og den voldelige lejemorder med den vigende hårgrænse blev til en succesfuld franchise, der for længst er overtaget af større hunde i gården. Med filmudgave nr. 2 in mente, skal vi og IO nok bare være glade for, at Agent 47 for længst er flyttet hjemmefra.
Men når manusforfatteren ikke gider, og instruktøren mest bekymrer sig om, hvorvidt næste scene skal indeholde BMW eller bare baller (eller begge dele!), hvorfor skulle spillerne så gøre sig umage. Rupert Friend var et godt indspark i “Homeland”, men her har man skrællet alle lag af CIA-agenten og kun ladt aftrækkerfingeren tilbage. Jovist, det er i spillets ånd. Den oprindelige Agent 47 er en kold satan, men han har en klar fordel: man kan spille ham.
“Hitman: Agent 47” har en jappet kvalitet over sig, og selv om den sikkert har været dyr at lave, skinner det ikke igennem i actionscenerne. Der er intet overraskende eller eksplosivt til øjnene, bare skudduel afløst af knivduel afløst af overforklarende dialog. Den tager sig selv og sine plottvists dybt seriøse, men hos mig fremkaldte de bare en trækken på skuldrene. Maks.
Det er noget af en bedrift at få “Hitman” fra 2007 til at se godt ud, men som jeg husker det, havde den i det mindste noget ’amerikanere leger euro-crazy' over sig med polsk techno og danskere, der spiller russere. Den nye er helt blottet for den humor og campy stil, som spillet vandt ved. Dens introduktion er rodet, dens midte uinteressant og dens slutning bøvet. Udklasseret på alle parametre af et spil fra år 2000. Fra Danmark. Vi er gode, er vi!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet