Juno
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 28. jul 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD
I “Juno” spiller hun den rapkæftede teenager Juno MacGuff, som af vanvare og ganske uplanlagt bliver gravid efter at have taget den ivrigt motionerende Paulie Bleekers mødom i en faldefærdig lænestol. En familieforøgelse synes ikke at være det oplagte valg for hverken hende eller ham, og i øvrigt er de hverken etablerede eller i forhold. Skræmt af abortklinikkens procedurer vælger den vordende mor dog at gennemføre den uventede graviditet og sætter sig i samråd med sin skøre familie og den opmærksomhedshungrende veninde Leah for at finde frem til de helt rigtige adoptivforældre til barnet.
På banen kommer – ud over Junos indskrænkede, men kærlige far – også det barnløse par Mark og Vanessa, hvor særligt hun brændende ønsker sig et barn, og han kæmper med næb og kløer for at holde fast i den sidste bid af ungkarletilværelsen. Ikke overraskende finder Juno og Mark fælles interesser i musikken. Han er tidligere guitarist, mens hun blot drømmer om at spille musik. Men alt er ikke så nemt bag glansbilledefacaden, som det ser ud, og det knager i fugerne. Kan Juno trygt overdrage det kommende barn til de to overklasseløg? Og hvad skal der egentlig blive af hende og unge, usikre Bleeker?
Trods en til tider fræk klipning er “Juno” fortalt efter helt klassiske narrative forskrifter, og som tilskuere sættes vi til at følge Junos graviditet – med voksende mave til følge – hen over de fire årstider efterår, vinter, forår og sommer. Et kalenderår – knap og nap – skal tilbagelægges, og med tiden skal den unge MacGuff blive voksen på rekordtid. Ind i mellem virker det dog som om, det i virkeligheden er hende, der er den (eneste) voksne i nærværende film, hvor de fleste andre har svært ved at finde ud af deres respektive livsførelser. Ikke desto mindre er det Juno, som trækker det tunge læs – i bogstaveligste forstand.
Der er næppe tvivl om, at unge Ellen Page nok skal nå op til den øverste del af stjernehimlen inden for ganske kort tid. Mere interessant er det derfor, om manuskriptforfatter Diablo Cody har mere at byde på, eller om “Juno” blot var en enkelt strejfer fra den ivrigt blogger og filmdebutant. Svaret er forhåbentligt nej til det sidste, for om end “Juno” har sine mangler og godt kunne justeres i kanterne, så er billedet af den amerikanske ungdom godt indfanget og fint suppleret af stærkt skuespil og lårklaskende humor.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet