Kamæleonen
Udgivet 14. mar 2012 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Selvom politik kan virke som en noget tør affære i aviserne, fremstår politik på film altid som en faretruende bombe, der bare venter på at eksplodere. Det er også tilfældet i “Kamæleonen”, instruktør George Clooneys seneste film, der koncentrerer sig om den intrigante dobbeltmoral og de magtsyge spil, der hersker på den politiske scene.
Det er en gammel sandhed, at politik ikke altid er lige stuerent, men i “Kamæleonen” disker Clooney op med et nyt, interessant perspektiv på den politiske slagmark: Det individuelle tab af politisk uskyld, og hvordan selv den bedste og mest idealistiske pressemedarbejder kan blive til en kyniker, der sælger ideer til et klappende publikum, selvom han måske ikke selv tror på dem. Clooney og medmanuskriptforfatterne Grant Heslov og Beau Willimon (der også skrev teaterstykket, som filmen er baseret på) anerkender, at kampen før ethvert valg er et skuespil, der ikke altid handler om idealisme. Selv perfekte kandidater som Mike Morris er ikke så perfekte, som de virker på overfladen, og Clooney holder heldigvis ikke igen med sin skildring af den barske sandhed.
Det er ganske ligegyldigt, om man er enig eller uenig i filmens politiske over- og undertoner, for på trods af at Clooney er kendt som en dedikeret demokrat, sætter han aldrig sin egen politiske dagsorden til skue i “Kamæleonen”. Her er demokrater ikke helte, og republikanere er ikke skurke. Intet er sort eller hvidt, og Clooney antyder, at beskidte kneb er beskidte, ligegyldigt hvem der bruger dem. Prisværdig pointe.
“Kamæleonen” er i særdeleshed en film om politik, men den fokuserer allermest på sine karakterer og deres personlige prøvelser. Derfor er den en interessant pendant til klassikere som “Mr. Smith kommer til byen” og “Magtens sødme”, der også beskrev, hvordan en kynisk verden påvirker de nyligt indtrådte idealister.
”Du er min bedste ven” siger Stephen undervejs til en reporter fra The New York Times, der ikke er interesseret i andet end en god historie. Men sådan er politik. Her er ingen venner, kun brikker som man kan bruge for at komme videre i spillet. Man behøver derfor hverken være politisk engageret eller hårdfør demokrat for at nyde “Kamæleonen”, for det, der virkelig er spændende og interessant i Clooneys nyeste film, er spændingen mellem menneskerne og skildringen af den måde, vi gladelig tramper på andre, hvis det betyder, at vi ikke selv ikke mister, hvad vi har kært. “Kamæleonen” er tankevækkende og gennemført underholdning.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet