Kapringen
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 4. mar 2013 | Af: The Insider | Set på Blu-Ray
Filmmediet har i allerhøjeste grad været med til at romantisere piraten. Så snart man hører ordet “pirat”, tænker man nærmest øjeblikkeligt på festlige fulderikker med alenlangt skæg, klap for øjet og en provokerende papegøje på skulderen. Men skellet mellem Tobias Lindholms “Kapringen” og “Pirates of the Caribbean” kunne ikke være større. Lindholms danske perle, som forleden blev kåret som ‘årets bedste film’ under Robert-uddelingen, er et så nøgternt, nøgent portræt af en gidseltagning på åbent hav, at man tager sig selv i at sidde med knugede hænder, sammenbidte tænder og en enkelt finger på en konstant dunkende pulsåre – fuldkommen overbevist om, at man overværer den sindsoprivende, skinbarlige sandhed.
Men som Lindholm tydeligvis ved, er mådeholdenhed en dyd. Først og fremmest bliver både filmens troværdighed og slagkraft kun boostet af den nedtonede, nærmest dokumentariske æstetik (selv en lille detalje som satellittelefonens lydekko styrker autenticiteten enormt), og derudover forfalder Lindholm ikke til én eneste Hollywood-kliché. Ingen muskuløse lejesoldater står på spring for at redde dagen. Gidslerne overmander ikke deres gidseltagere i en John Woo-inspireret skududveksling. Der leveres ingen storslåede taler, der bevæger alle til tårer og omvender slynglerne. Vi får ikke engang lov til at se piraternes angreb. Det lyder måske som et sparekneb, men det er i virkeligheden en genistreg, for man kommer til at føle sig nøjagtig lige så chokeret og uvidende som folkene på rederiet herhjemme.
Som tilskuer får man den desperation og frygt helt ind på egen krop, og det skyldes først og fremmest det fuldkommen sensationelle skuespil. Pilou Asbæk (sin generations formentlig bedste danske skuespiller) får lynhurtigt indgydt en så mærkbar varme og charme i kokken Mikkel, at man øjeblikkeligt holder af ham. Scenen, hvor hans længe ventede opkald til hustruen pludseligt forvandles til en grådkvalt bøn, da han får stukket et gevær i nakken, er så hjerteskærende, at det næsten ikke er til at bære.
Præsenteret i 1080p/AVC 1.85:1. Jeg husker tydeligt, hvor rå og mørk filmens billedside var i biografen, så jeg var lidt nervøs for, hvor godt den danske Blu-ray ville gengive de dunkle, upolerede billeder. Heldigvis er transferet ganske godt, men det har også nogle brister. Gryn har det med at ligne digital støj (dog ikke i lige så høj grad som på eksempelvis Nordisk Films “Olsen-banden”-udgivelser), og i nogle af de mørkeste sekvenser synes støjen nærmest at pulsere – et tegn på en lidt for lav bitrate. Til gengæld er billedet skarpt fra start til slut, og transferet har som regel en lækker, celluloidlignende tekstur. Farverne er altid naturtro, og der er ingen pludselige, underlige farveskift, og jeg bemærkede aldrig banding eller glorier. Et ufuldkomment, men hæderligt transfer.
Filmens lydside blev forleden belønnet med en Robert – og med god grund. Diskens DTS-HD Master Audio 5.1-lydspor får vitterligt én til at føle, at man befinder sig på åbent hav. Alt fra den evigt brummende skibsmotor til de fjerne bølger og skudlyde kommer klart igennem i de forskellige kanaler. Jeg var også virkelig imponeret over den klokkeklare gengivelse af replikkerne, som samtidig har en virkelig lækker rumklang. Replikkerne placeres også altid det sted i kanalnetværket, hvor karaktererne står (når Malling eksempelvis står i venstre side af billedet, kommer lyden også ud af venstre fronthøjtaler), hvilket kun styrker følelsen af, at man er i samme lokale som dem. De fåtallige musikstykker gengives også fint.
Når man smækker skiven i afspilleren, præsenteres man for trailere til “Den skaldede frisør”, “Sover Dolly på Ryggen?”, “End of Watch” og “Jagten”. Derudover rummer disken et lille fotogalleri med i alt 13 billeder (stills fra optagelserne og et par skibstegninger) plus i alt fem såkaldte Webisodes, som er korte featuretter om filmen, der oprindeligt blev udgivet på internettet. Tilsammen varer de desværre blot 14 minutter, men de er særdeles interessante – ikke mindst fordi de interviewede skuespillere, filmmagere og andet godtfolk (deriblandt en ægte rederichef og afrikanske statister, der selv har prøvet at være gidsler) er hudløst ærlige og enormt velformulerede. Vi får tilmed lov til at se Søren Malling bryde sammen i gråd under optagelserne. Klippene er så korte, at man virkelig kommer til at savne en lang, dybdeborende dokumentar og et kommentarspor med filmholdet.
Årets store Robert-vinder er en af de bedste danske thrillere, jeg mindes at have set. “Kapringen” er ekstremt velspillet, vellavet, dybfølt og rystende realistisk. Billedkvaliteten er udmærket, lydsporet imponerer, og selvom man godt kunne have ønsket sig lidt mere ekstramateriale, er skiven simpelthen et must for alle, der sætter pris på et fremragende drama. Og det må vel nærmest være os alle sammen?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet