Katyn
Udgivet 29. jan 2009 | Af: Benway | Set i biografen
Det er tankevækkende, at der – til trods for de kolossale mængder Holocaust-film der er lavet – stadig er så mange folkedrab, som er så underbelyst i offentligheden. Hvor vi alle er yderst velkendte med nazismens forbrydelser, er mange af de områder, der vedrører kommunismens massemord, stadig et langt mindre omtalt fænomen på trods af, at den statsreligion rent faktisk tog livet af langt flere.
Filmen forgår under Anden Verdenskrig. De polske soldater tages til fange af Sovjet, som efterfølgende frigiver de menige soldater, men fører officererne til fangelejrer i Rusland. Vi møder en ung polsk kaptajn, hvis kone og barn tigger ham om at forlade soldaterne, men som pga. sin pligtfølelse overfor kammeraterne beslutter at blive og registre begivenhederne i sin dagbog. Årene går, og krigen er ovre. De sovjetiske myndigheder beretter om tyske massegrave, de har fundet, men længslen efter de bortkomne lever videre. Ligeledes gør visheden om, hvem der i virkeligheden er synderne.
Filmen er instrueret af den 82-årige veteran Andrej Wajda, hvis fader selv var et af ofrene for forbrydelsen. Det giver et fingerpeg om, hvor rodfæstet tragedien er i det polske folk, der er blevet trådt på som de færreste europæiske lande i det sidste århundrede. Derved giver filmen dem en sjælden lejlighed til at fortælle deres historie, hvilket også gør det lidt overvældende at nærme sig et værk som “Katyn”, der har en så kolossal betydning. Wajdas mor troede helt frem til sin død i 1950 på, at hendes mand ville dukke op igen, og filmen bærer også præg af mere at handle om de efterladtes mentale tortur end soldaternes grusomme skæbne.
“Katyn” har været en kæmpe succes i sit hjemland, hvad der ikke kan undre, men er for en udenforstående til tider lidt vanskelig at følge. Værst er det dog, at dens episodiske struktur reducerer mange af dens hovedpersoner til klichéer, som man aldrig kommer under huden på. Ikke desto mindre er de alle velspillede, og filmen er glimrende iscenesat med en atmosfærisk og overbevisende stemning, der ligger langt fra den lidt upassende nostalgi fra f.eks. “Flammen og Citronen”.
I filmens afsluttende scener bevidner vi selve den systematiske udryddelse af soldaterne, som er udført med gedigen rædselsvækkende uhøjtidelighed, der gør den til en rystende oplevelse. Scenerne er ikke mindst barske at se, når det dæmrer for en, at Wajda her illustrerer sin egen fars endelige skæbne. For undertegnede var det en fæl nok oplevelse at overvære. Hvordan det må have føltes for Wajda, har jeg slet ikke fantasi nok til at forestille mig.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet