Kilimanjaros sne
Udgivet 13. jun 2012 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Den franske instruktør Robert Guédiguian er født og opvokset i havnebyen Marseille. Og dér har hans film ligeledes udspillet sig siden begyndelsen af 1980’erne. Herhjemme har kun to af Guédiguians film været i biografdistribution – den lune kærlighedshistorie “Marius og Jeanette” (1997) og den mere beske “Byen er stille” (2000). Med den biografaktuelle “Kilimanjaros sne” er vi atter i Marseille med en fortælling om arbejderklassesolidaritet og småborgerskabsmagelighed.
Under en hyggelig kortaften med Marie-Claires søster og dennes mand udsættes de fire for et brutalt hjemmerøveri. To gerningsmænd truer dem med pistoler til at udlevere rejsepenge og billetterne til Tanzania og flygter derefter med byttet. Det går snart op for Michel, at gerningsmændene skal findes blandt gæsterne til bryllupsdagsfesten. Måske endda blandt en af hans fyrede kammerater fra værftet. Og hvad gør en ildsjæl af en idealist lige i den situation?
Når “Kilimanjaros sne” er bedst, er den et intimt, varmt og genkendeligt familieportræt, der på en ualmindelig jordnær facon følger glæder og sorger blandt sine karakterer. Dog ikke helt så charmerende og smilebåndstrækkende som instruktørens største hit til dato, “Marius og Jeanette”, hvor Guédiguian også havde trekløveret Darroussin, Ascaride og Meylan i filmens hovedroller. Alle tre er de igen velspillende her. Særligt instruktørens egen kone og samarbejdspartner, Ariane Ascaride, er sødmefuld og god som dagen er lang.
“Kilimanjaros sne” tynges i sidste ende ned af sit førnævnte litterære forlæg af Hugo. Et digt, hvori en fattig fiskerkone åbner sit hjem og sine arme for to forældreløse børn og viser sig som en sand humanist trods trange kår. Uden at afsløre for meget af filmens handling udspiller en lignende situation sig hos Guédiguian. Den fine, nænsomme realisme, opbygget i filmens første tredjedel, sættes over styr. Ja, faktisk forekommer slutningen som grebet ud af et eventyr – badet i solskinssolidaritet ved Marseilles strandbred.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet