Kvinder uden mænd
Udgivet 11. aug 2010 | Af: Benway | Set i biografen
Hvis man tænker på, hvad det er, som de enkelte film efterlader stærkest i erindringen, er det som regel nogle enkelte billeder, og tit kan man fornemme en films styrke eller mangel på samme på, hvor længe de billeder bliver siddende i bevidstheden bagefter.
Historien er baseret på en bog, som Neshat også tidligere har lavet videoinstallationer over, og som omhandler det amerikanskstøttede iranske kup i 1953, der skulle få så vidtfavnende konsekvenser for landet, og som i sidste ende måske var en medvirkende årsag til, at Iran endte i det nederdrægtige præstestyre. I bedste ensemble-stil følger vi en gruppe forskellige kvinder, der på hver sin måde bliver påvirket af landets omvæltning, og som på forskellig vis bliver ofre for det mandsstyrede samfund. Der er den prostituerede og skrækindjagende tynde Zarin, hvis opslidende erhverv har efterladt hende dybt traumatiseret, og som i en særdeles hårrejsende sekvens brutalt vasker sin krop, til der knap nok er andet end blod og knogler tilbage.
Som kameraet udforsker landskaberne, præsenteres vi for den ene mere overdådige sekvens efter den anden, og man efterlades bestemt ikke i tvivl om Neshats evner som billedskaber. Vi er ganske vist som oftest placeret under de åbne vidder, men altid hænger der en klaustrofobisk følelse over scenarierne. Visuelt er “Kvinder uden mænd” uden tvivl en af de mest duperende film, jeg har set i meget lang tid. Hvis Neshats styrke er hendes poetiske øje, så er svagheden imidlertid historiens sammensætning. Hun vil så frygteligt gerne fortælle den store historie om landets omvæltning, men selvom ambitionerne rækker vidt, så knækker fortællingen over, og man efterlades i stedet med en serie betagende løsrevne stemningsbilleder uden nogen følelse af nødvendighed.
Handlingen er ofte meget indforstået, og Neshat gør ikke meget for at åbne verden, hvilket ofte efterlader en mere uberørt, end det nok var tiltænkt. Samtidig fornemmer man, at Neshats manglende erfaring med filmmediet får hende til at tage nogle uheldige valg. Haven, hvori ulykkelige kvinder kan mødes i hinandens søsterskab, virker hurtigt så kitschet, som var det en Disney-film, og i det hele taget føles filmen lidt som en videoinstallation, som man kan poppe ind og ud af efter lyst. Det ville måske fungere fint som udstilling, men som en hel filmoplevelse skal der helst ligge en mere kontinuerlig følelse bag. I glimt er “Kvinder uden mænd” dog fuldstændig blændende, og hvis Neshat får mere styr på selve filmfortællingen, er der potentielt nærmest ingen grænser for de mirakler, hun kan udrette.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet