Lucy
Udgivet 6. aug 2014 | Af: paideia | Set i biografen
Der er få klichéer i sci-fi-genren, der er så sejlivede som idéen om, at vi kun bruger 10 % af vores hjerne. “Lucy” giver den kliché endnu en tur i karrusellen ved at forestille sig, hvilke evner de sidste 90 % giver os adgang til. Det er ikke i sig selv en anklage. Det problematiske med klichéer er ikke, at man bruger dem, men hvordan man bruger dem. En dygtig fortæller kan få geniale ting ud af de mest fortærskede klichéer. I dette tilfælde, når det er et koryfæ som Luc Besson, der fortæller historien, er det ydermere fristende at bedømme filmen i forhold til instruktørens tidligere værker, hvilket sjældent er retfærdigt.
Jeg elsker Johansson. Hun er en af de få skuespillere, der både kan se vildt godt ud, være imponerende badass og samtidig indgyde sine roller med karakter og dybde. Rollen som Lucy kompliceres af, at hun – i takt med at hun udvider sine evner – mister sin empati og menneskelighed. Johannson løfter dog sit ansvar og giver med- og indlevelse i en karakter, som ellers nemt kunne være blevet overfladisk. Indlevelsen hjælpes også på vej af filmens scenografi. Meget af filmen er optaget i Taipei, og sjældent har jeg i den grad følt mig hensat til en lokalitet i en film. Alt virker ægte og levende, og da historien rykker til Paris formår Besson også at give os en oplevelse af den by, der rækker udover de gængse klichéer.
Det er tydeligt, at historien skal inspirere os og forundre, og på det punkt er den næsten så klassisk sci-fi, som det er muligt. En af måderne, den holder publikum fast på sit tema om evolution, er ved konstant at krydsklippe til optagelser af dyreliv, som kunne være taget fra National Geographic. Vi ser endda en kort sekvens (der uheldigvis skæmmes af dårlig CGI) med Lucys tre millioner år gamle navnefælle. Disse klip bruges dog lidt for meget og snarere end at fungere som vignetter til at binde filmens elementer sammen og forstærke temaet, bliver det hurtigt irriterende.
“Lucy” er en gedigen og medrivende film, der ovenikøbet tør tænke store tanker. Det skal den have ros for. Historien, der faktisk er et forfriskende skarpt take på et velkendt transhumanistisk tema, afvikles lidt for hurtigt og elegant. Det hele afvikles på små 90 minutter, som jeg ville ønske, en hel del andre film kunne holde sig til, men jeg sidder i dette tilfælde og ønsker, at den havde været en halv time kortere eller længere. Og nu kommer vi til pointen om Bessons tidligere film, for han er netop en mand, der har gjort det før og burde kunne løfte materialet til et niveau højere. Hvis man holder filmen op mod “Léon”, “Subway” eller “Nikita”, så føles den desværre som uforløst potentiale. Retfærdigt? Næppe, men jeg kan desværre ikke undgå at være lidt skuffet.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet