Maria Larssons evige øjeblik
Udgivet 30. okt 2008 | Af: Verbal | Set i biografen
Det er den Oscarnominerede instruktør Jan Troell fra blandt andet “Udvandrerne” og “Hamsun”, som står bag “Maria Larssons evige øjeblik”. Filmen skildrer, hvordan livet var for den fattige del af befolkningen i Sverige i den første halvdel af det 20. århundrede.
I “Maria Larssons evige øjeblik” møder vi Maria, der lever under trænge kår sammen med sin mand og en børneflok på tre. Livet er ikke særlig let for familien, især ikke for Maria, som udover børnene også må tage sig af ægtemanden Sigge, der er en skørtejæger og ofte kommer fordrukken hjem i en altid uberegnelig sindstilstand. Maria finder dog glæde i et kamera, som hun har vundet, og som baner vejen for hendes kendskab til fotografen Pedersen, der både lærer hende brugen af kameraet og skønheden i billederne.
Når der er tale om en film, som er bygget på virkelige begivenheder, så er det meget prisværdigt, at man går efter at skabe en så historisk korrekt film som muligt. Mere end en gang er det sket, at man kun holder fast i nogle få ting og så ellers forfatter videre efter egne ideer og skaber historien, som man ønsker, og ikke som den var. Sådan er det næppe foregået i “Maria Larssons evige øjeblik”. Det virker som om, at man har holdt sig meget slavisk til de beretninger, som Maria Larssons datter er kommet med, og har skåret det fiktive ned til det minimale. Det skaber dog visse problemer, da filmen gentager sig selv ved gang på gang at vise, hvordan faderen opfører sig i sin fuldskab, og hvor hårdt det går udover hovedpersonen Maria. Set ud fra datterens beretning er det meget logisk, at det er det, vi ser, for det er jo det, hun har oplevet. Men i filmen bliver det simpelthen for trivielt at se på, navnlig når den 132 minutter lange spilletid tages i betragtning.
“Maria Larssons evige øjeblik” er både for lang og for triviel i sin handling og mangler desuden en udforskning af det forhold, som hovedpersonen Maria og fotografen Pedersen har. Alligevel byder filmen på en seværdig historie om en kvinde, der via sit kamera flygter fra den triste og barske hverdag. Skuespillet er i top, hvilket gør den lange spilletid noget mere tålelig, og samtidig er filmen en visuel nydelse på grund af den flotte fotografering, der i høj grad er med til at kompensere for filmens trivialitet og spilletid.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet