Min søns familie
Udgivet 27. maj 2014 | Af: paideia | Set i biografen
Sentimentale film er ofte frygtelige. Når siruppen driver ned af væggene og violinerne hyler i baggrunden, bliver det utroligt svært for mig at relatere til noget som helst på skærmen. Men en gang imellem løber man over en film, hvor det sentimentale er afstemt med tilpas meget bitterhed, og skuespilpræstationerne er tilpas dygtigt afdæmpede. Hvor det alt sammen er bundet sammen af en instruktør, der ved lige nøjagtigt, hvad han skal skære væk, og hvad, der skal dvæles ved. Sådanne film er Hirokazu Koreedas særkende. Sådan en film er “Min søns familie”.
De to familier er naturligvis meget forskellige, og spændingerne mellem dem bliver hurtigt en central del af plottet. Til filmens fortjeneste fortælles historien for det meste indirekte og uden at blive melodramatisk. Vi ser de to forbyttede drenge knytte sig til hinanden med det samme, mens forældrene lige skal se hinanden an. Vi ser mødrene mødes over den betingelsesløse kærlighed til deres børn, mens fædrene snarere skal måle sig op mod hinanden. Det bliver fortalt i smukke, hverdagspoetiske scener, der lægger sig i traditionen fra de andre store humanister i japansk film som Mizoguchi, Ozu og Kurosawa. De stærkeste scener i filmen er dem ganske uden dialog, hvor forholdet mellem karaktererne bare udfoldes i blikke og bevægelser.
Filmen har en løs struktur og giver sig god tid til at komme omkring sine figurer. Sådan en film lever eller dør på styrken af deres skuespillere, og her har instruktøren været heldig. De to drenge, Shôgen Hwang og Keita Ninomiya, spiller forrygende godt. Specielt sidstnævnte har en svær rolle at udfylde, der kræver stor subtilitet. Det forløser han fremragende og ganske uden det gammelkloge udtryk, som skæmmer mange børneskuespillere. Blandt forældrene er det specielt Nonomiya-parret, der imponerer, hvilket også er der, hvor filmen fint lægger sit hovedfokus.
Det er ikke Koreedas bedste film, men det siger mere om hans høje niveau, end det er nogen kritik af filmen. Det samfundskritiske aspekt ligger i alle hans film, men er her lidt for tydeligt. Specielt for en instruktør, der er kendt og elsket for sin subtile og umiddelbare fortællestil. Når det er sagt, så havde jeg tårer i øjnene ved det følelsesmæssige klimaks, og jeg tør ikke drømme om, hvilket indtryk den vil gøre, hvis man selv har børn. Sentimentalitet i film er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Det skal bare gøres rigtigt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet