Reservation Road

InstruktionTerry George

MedvirkendeJennifer Connelly, Joaquin Phoenix, Mark Ruffalo, John Slattery, Antoni Corone, Elle Fanning, Mira Sorvino, Eddie Alderson, Sean Curley, Gary Kohn, Samuel Ryan Finn, Susan Powell, Cordell Clyde, Kevin Herbst, Nora Ferrari

Længde102 min

GenreDrama, Thriller

IMDbVis på IMDb

I biografen30/05/2008


Anmeldelse

Reservation Road

3 6
Sorg og skyld”Hvorfor sker der onde ting for gode mennesker?” hører man det ofte retorisk spurgt, når folk sår tvivl om Guds såkaldte godhed, men man kunne for så vidt ligeså vel spørge ”Hvorfor gør gode mennesker onde ting?” når man ser sig om i verden. Det kan der naturligvis være mange årsager til, og adskillige af dem bliver udspillet i dramaet “Reservation Road”.
I filmens første minutter introduceres vi for Ethan Learner, spillet af Joaquin Phoenix, og hans familie, som netop er på vej hjem, efter at deres usædvanligt talentfulde søn har optrådt ved en koncert. På vejen er humøret højt, og familien taler lystigt om nogle ildfluer, som børnene har fanget i et peanutsmørglas. Det er en scene så idyllisk, at vi hurtigt ved, at noget grusomt uundgåeligt er undervejs. Samtidig er advokaten Dwight Arno, i skikkelse af Mark Ruffalo, også på vej hjem efter en baseballkamp med sin søn. Han skynder sig hjem for at aflevere sønnen rettidigt til ekskonen, men på vejen mister han herredømmet over bilen og rammer Learners søn.

Dwight bremser et øjeblik, men vælger så at fortsætte, mens han fortæller sin søn, at det bare var en træstamme, de ramte. Samtidig finder Ethan sin søn død ved vejkanten. Det er på alle måder en frygtelig hændelse for begge parter. Mens Dwight plages af skyldfølelse og frygt for at blive opdaget, kan Ethan ikke løsrive sig fra hævntørsten. Da politiet ikke ser ud til at kunne finde gerningsmanden, beslutter Ethan selv at gøre noget ved sagen.

“Reservation Road” er et drama om sorg og skyld, hævntørst og soning. Den er som sådan en kompetent fortalt historie, men også en fortælling, vi har set før og kender fra f.eks. Sean Penns “The Crossing Guard”. Efter de første tyve minutter har man en ret god ide om, hvor dette kommer til at bære hen, og ikke overraskende viser det sig, at formodningen er fuldstændig rigtig. Filmen er instrueret af Terry George, der tidligere har stået bag “Hotel Rwanda”. I den film gjorde han et folkedrab til en bevægende, men på sin vis også ganske ordinær film. Det samme gør sig til dels også gældende for “Reservation Road”, men den kan dog på ingen måde matche “Hotel Rwanda”s følelsesmæssige slagkraft. Man bliver uundgåeligt påvirket af tragedien, men rigtig under huden kommer filmen ikke.

Hvad der derimod virker formidabelt, er hovedrollerne i form af Joaquin Phoenix og Mark Ruffalo. Der er næppe tvivl om, at disse to skuespillere er blandt deres generations største talenter, og de er ligeledes fremragende her. Phoenix giver en overbevisende troværdighed til Ethan, selv når hans rolle begynder at opføre sig lidet overbevisende i sidste akt. Ligeledes er Mark Ruffalo duperende som den plagede Dwight, der nervøst ædes op indefra af skyldfølelse og skam.

Som “Reservation Road” skrider frem plages den af lige lovlig mange belejlige tilfældigheder. Når Ethan går til et advokatfirma, er en af advokaterne tilfældigvis Dwight, og når Ethans datter går til musikundervisning, er lærerinden lige pudsigt nok fraskilt fra… osv. Man ser igennem fingre med de første par stykker, men efterhånden hober de sig op, og følelsen af fortænkthed begynder at gennemsyde fortællingen. Alt dette efterlader en mærkelig tvetydig fornemmelse: På den ende side kan man ikke lade være med at føle med filmens personer – ikke mindst når de er så velspillet som her – men samtidig bliver man vedvarende irriteret over handlings letkøbthed. Det er grundlæggende et potent drama, der udspiller sig, men som titlen næsten antyder, er det svært at slippe de reservationer, man efterhånden får overfor det.


Trailers

Kort om filmen

Det er med tragiske ulykker, at de rammer os, når vi mindst venter det. Afmagten er derfor total for familien Learner, da en bilist mister herredømmet og frontaltorpederer deres kun 10-årige søn med døden til følge. Bilisten, der selv har sin jævnaldrende søn med på passagersædet, tøver, men flygter fra ulykkestedet. For både Learners og flugtbilisten bliver tilværelsen aldrig den samme igen, og mens politiets efterforskning går i tomgang, mister de to fædre på hver deres måde besindelsen.