Source Code
Udgivet 8. jun 2011 | Af: Benway | Set i biografen
Det er ikke mange genrer, der tillader filmmagerne at foretage så megen leg med mediet og så mange visuelle krumspring som science fiction, og derfor er det lidt trist, at vi så forholdsvist sjældent ser netop den genre brugt til andet end at springe rumskibe eller kæmperobotter i luften.
Filmen åbner ellers ganske stilfærdigt, da Sean – spillet af Jake Gyllenhaal – vågner lettere desorienteret i et tog, hvor han sidder over for den kønne Christina i skikkelse af Michelle Monaghan. Det burde jo være en behagelig opvågning for de fleste mænd, men der er imidlertid det problem, at Sean er overbevist om, at han i virkeligheden er Kaptajn Colter Stevens, der ganske ufrivilligt har indfundet sig i en fremmed mands krop. Problemet er imidlertid ikke, at han er tosset – problemet er, at han tilsyneladende har ret, og da toget efter blot 8 minutter eksploderer, begynder vi at få flere brikker til puslespillet. Toget blev rigtigt nok sprunget i luften via en bombe, og Stevens sendes tilsyneladende gentagne gange ind i de sidste 8 minutter af erindringen hos et af ofrene. Disse erindringer udspiller sig imidlertid forskelligt, alt efter hvad Stevens gør, og det bliver hans opgave at finde morderens identitet.
Hvor Bill Murrays figur havde en hel dag, så har Stevens blot otte minutter til at gøre godt med, og dermed har filmen lagt sig nogle klare begrænsninger, eftersom det kun er Stevens, der ændrer sig, mens hans omgivelser forbliver de samme. Taget den vanskelighed i betragtning er det imidlertid forbløffende, hvor godt Duncan Jones magter opgaven, og hvor meget han får tilskueren til at investere sig selv følelsesmæssigt i persongalleriet. Meget af rosen for det bør selvsagt også tilskrives Jake Gyllenhaal, der formår at skabe en levende person ud af den stramt skåret fortælling, og som bliver suppleret glimrende af Vera Farmiga, Jeffrey Wright og Michelle Monaghan.
En film, der for det meste gentager de næsten samme otte minutter om og om igen, lyder på papiret som en dræbende kedelig oplevelse, men takket være en fornem udførsel og et særdeles velskrevet manuskript, der lystigt mikser minimalisme med klassiske pulp-elementer, er den i stedet en blændende opvisning i solid og spændende science fiction, der ikke alene underholder, men også giver et overraskende stort følelsesmæssigt punch nær slutningen. Alt er ganske vist ikke, som det umiddelbart fremstår i hverken “Moon” eller “Source Code”, men med disse to film under bæltet er der imidlertid ikke længere nogen tvivl om, at Duncan Jones er en førsteklasses filmskaber af den ægte slags.
Se også: Filmz TV: “Source Code”-interview med instruktøren Duncan Jones.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet