Dame, Konge, Es, Spion

InstruktionTomas Alfredson

MedvirkendeGary Oldman, Mark Strong, John Hurt, Toby Jones, David Dencik, Ciarán Hinds, Colin Firth, Kathy Burke, Benedict Cumberbatch, Stephen Graham, Arthur Nightingale, Simon McBurney, Tom Hardy, Svetlana Khodchenkova, Stuart Graham, Konstantin Khabenskiy

Længde127 min

GenreDrama, Thriller

IMDbVis på IMDb

I biografen09/02/2012


Anmeldelse

Dame, Konge, Es, Spion

6 6
En verden af iskold mistro

James Bond og hans mange følgesvende med navne som Ethan Hunt og Jason Bourne har på mange måder ændret og fordrejet vores opfattelse af, hvordan spionverden ser ud, og takket være dem giver selve ordet spion hurtigt associationer til eksotiske steder, endeløse slagsmål og rappe sportsvogne.

Virkeligheden er dog som bekendt ofte af en helt anden støbning, og det vidste ikke mindst John le Carré, der selv arbejdede i den britiske efterretningstjeneste, da han begyndte at skrive sin klassiske roman “Spionen der kom ind fra kulden”. Denne blev senere fulgt op af “Dame, Konge, Es, Spion” (der tidligere er blevet filmatiseret i 1979 som en tv-serie med Alec Guinness i hovedrollen), og her er de luksuriøse omgivelser erstattet med anonyme kontorbygninger, og skuddueller med kølig intrige, men ikke desto mindre er det et mindst lige så fascinerende sted at opholde sig – hvis ikke mere.

Året er 1973, og den kolde krig har sat sit præg på det europæiske landskab. I den engelske efterretningstjeneste lurer en ubehagelig mistanke om, at en fordækt muldvarp i al hemmelighed arbejder for Sovjet, og den mistanke bliver for alvor bestyrket, da en engelsk agent skydes ned i Ungarn. Den nu pensionerede spion George Smiley bringes ind for at finde det rådne æble og må med hjælp fra en ung agent både trænge ned i fortidens minder og ind bag efterretningstjenestens inderste mure.

Filmen er instrueret af svenske Tomas Alfredson, der stod bag den formidable “Lad den rette komme ind”, som vendte op og ned på vampyr-klicheerne og gav dem et skud frisk blod. Derfor er det også dybt tilfredsstillende at opleve, at hans “Dame, Konge, Es, Spion” ligeledes føjer noget hårdt tiltrængt vitalitet til den udtrådte spion-genre. Ved at dykke ned i fortiden fremstår denne film ironisk nok med en friskhed og opfindsomhed, man ikke har set i evigheder, og Alfredson sætter filmen sammen med et fortrinligt håndværk. Ligesom historien selv er hans kamera køligt observerende og i rolig bevægelse, og nærbilleder anvendes forholdsvis sjældent, således at man automatisk skærper opmærksomheden, hver gang de er i brug.

Filmen er fyldt til bristepunktet med formidable skuespillere fra den ældre og yngre generation – og har sågar danske David Dencik i en lille, men mindeværdig rolle – men alligevel er det ikke til at komme uden om Gary Oldman i den centrale og Oscar-nominerede hovedrolle som George Smiley. Oldman kan være manisk og opslugende som få, men det er en ren fornøjelse at se ham spille på helt andre strenge her. Som mesterspionen er han stilfærdig, melankolsk og underspillet, men samtidigt evigt kalkulerende og temmelig hensynsløs, når det gælder. Han er ikke en mand, der griber til forhastede beslutninger, men som roligt ræsonnerende vurderer situationen, og hans tavshed er mindst lige så sigende som hans tale. Kun én gang gennem hele filmen hæver han stemmen, og da det endelig sker, er det lige ved, at man får sådan et chok, at man flyver ud af biografstolen. Det er stærk, selvsikker og modig skuespils- og fortællekunst.

Biljagter og skuddueller er der ingen af, og i stedet opbygges spændingen gennem personerne samt et par sublimt sammensatte, nervepirrende sekvenser, der ville passe lige ind i en Hitchcock-film. Man bliver suget ind i denne stemningsmættede film med det labyrintiske plot, der fremtræder overskueligt og klart, men dog bibeholder nok mystik til, at man hurtigt får lyst til at gense den blot for at se, hvordan alle brikkerne passer sammen. I det hele taget er det en triumf af intelligent og atmosfærefyldt filmkunst, vi her er vidne til. Det er en film, der står skulder til skulder med de bedste spionfilm, der nogensinde er lavet. En ubehagelig verden af mistro og paranoia udspiller sig i denne fortælling, men det hele fremstår så besnærende og fascinerende, at det er lige ved, at man ønsker sig den kolde krig tilbage.


Kort om filmen

Året er 1973, og den kolde krig er på sit højeste. Den knivskarpe agent George Smiley får til opgave at optrævle fortid og nutid i den Britiske Efterretningstjeneste i jagten på en farlig dobbeltagent. Smiley får fat i en liste med de mistænkte agenter. De har kodenavnene Dame, Konge, Es… og Smileys eget navn! Et livsfarligt spil er i gang, og Smiley er fanget i midten.