Dame, Konge, Es, Spion
Udgivet 9. feb 2012 | Af: Benway | Set i biografen
James Bond og hans mange følgesvende med navne som Ethan Hunt og Jason Bourne har på mange måder ændret og fordrejet vores opfattelse af, hvordan spionverden ser ud, og takket være dem giver selve ordet spion hurtigt associationer til eksotiske steder, endeløse slagsmål og rappe sportsvogne.
Året er 1973, og den kolde krig har sat sit præg på det europæiske landskab. I den engelske efterretningstjeneste lurer en ubehagelig mistanke om, at en fordækt muldvarp i al hemmelighed arbejder for Sovjet, og den mistanke bliver for alvor bestyrket, da en engelsk agent skydes ned i Ungarn. Den nu pensionerede spion George Smiley bringes ind for at finde det rådne æble og må med hjælp fra en ung agent både trænge ned i fortidens minder og ind bag efterretningstjenestens inderste mure.
Filmen er fyldt til bristepunktet med formidable skuespillere fra den ældre og yngre generation – og har sågar danske David Dencik i en lille, men mindeværdig rolle – men alligevel er det ikke til at komme uden om Gary Oldman i den centrale og Oscar-nominerede hovedrolle som George Smiley. Oldman kan være manisk og opslugende som få, men det er en ren fornøjelse at se ham spille på helt andre strenge her. Som mesterspionen er han stilfærdig, melankolsk og underspillet, men samtidigt evigt kalkulerende og temmelig hensynsløs, når det gælder. Han er ikke en mand, der griber til forhastede beslutninger, men som roligt ræsonnerende vurderer situationen, og hans tavshed er mindst lige så sigende som hans tale. Kun én gang gennem hele filmen hæver han stemmen, og da det endelig sker, er det lige ved, at man får sådan et chok, at man flyver ud af biografstolen. Det er stærk, selvsikker og modig skuespils- og fortællekunst.
Biljagter og skuddueller er der ingen af, og i stedet opbygges spændingen gennem personerne samt et par sublimt sammensatte, nervepirrende sekvenser, der ville passe lige ind i en Hitchcock-film. Man bliver suget ind i denne stemningsmættede film med det labyrintiske plot, der fremtræder overskueligt og klart, men dog bibeholder nok mystik til, at man hurtigt får lyst til at gense den blot for at se, hvordan alle brikkerne passer sammen. I det hele taget er det en triumf af intelligent og atmosfærefyldt filmkunst, vi her er vidne til. Det er en film, der står skulder til skulder med de bedste spionfilm, der nogensinde er lavet. En ubehagelig verden af mistro og paranoia udspiller sig i denne fortælling, men det hele fremstår så besnærende og fascinerende, at det er lige ved, at man ønsker sig den kolde krig tilbage.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet