I sidste uge slog dansk film rekord. Tre film produceret fra Danmark fik en nominering til en Oscar, hvilket aldrig er sket før. “Jagten” blev nomineret for bedste udenlandske film, “The Act of Killing” for bedste dokumentar og endelig kortfilmen “Helium”. Og det i et lille, ubetydeligt land med få millioner indbyggere. Det burde ikke kunne lade sig gøre.
Og jo, Oscar er verdens vigtigste filmpris. Økonomisk betyder en Oscar-statuette mere end alle andre priser lagt sammen. Skulle det ikke overbevise den kroniske Oscar-skeptiker, så kan det fremhæves, at “Jagten” blev hædret på Cannes i 2012, og “The Act of Killing” er at finde på stort set alle væsentlige, internationale anmelder-toplister for 2013.
Dertil kommer en “Nymphomaniac”, der er trækplaster på årets Berlinale og som regnes for en af de mest ventede film i udlandet i år. “Kvinden i buret” fik ros på filmfestivalen i Venedig, “Only God Forgives” var på Cannes og en hel serie er dedikeret til Nils Malmros på den aktuelle filmfestival i Rotterdam på baggrund af Malmros’ seneste film, “Sorg og glæde”.
Dansk film har været toneangivende tidligere. I 1910’erne var Danmark en førende stumfilmsnation, og 1990’ernes dogmebølge gav genlyd ude i verden. Men stumfilmene dengang var stadig på et forsøgsstadie, og fratrækker du “Festen” og “Idioterne” fra dogmebølgen, så er det vel småt med dogmefilm, der for alvor tales om i dag.
Den sidste skeptiker vil måske pege på Carl Th. Dreyer og mene, at perioden for den kendte, danske auteur-instruktør var dansk films højdepunkt. For dén skeptiker er der kun én ting at gøre: Bryg en stor kande kaffe, og sæt “Ordet” på. Hvis du ikke sover, når den sidste, mekaniske replik er leveret, så er det, fordi du har tømt din kaffekande.
Som dansk filmentusiast skal man prise sig lykkelige for at opleve disse år. For det er eller burde være naturstridigt, at dansk film bliver på det niveau, vi oplever netop nu. Så nyd periodens danske film. Dine børnebørn vil spørge misundeligt til, hvordan det var at se dem dengang.
#21 JannikAnd 10 år siden
Men jeg synes ikke, at tesen om drengerøvenes drøm er den vigtigste. Hovedessensen er stadig de dansk-sprogede produktioner, der synes umulige at skelne fra hinanden. Hovedanken er, at de vægter plot over æstetik (som negligeres fuldstændigt), således at danske film bliver så fokuseret på narrativ, at de uden problemer kunne være oversat til litteraturen uden at den filmiske eksekvering går tabt.
Du kan vel ikke benægte, at det er problematisk, at Anders Thomas Jensen og Kim Fupz gennemsnitligt står for manusskripter til +5 film årligt? Der er jo tale om ensretning.
#22 Morten Vejlgaard Just 10 år siden
Kan ikke være Dreyer, da han jo om nogen lavede film, der lige så godt kunne være teater.
Jeg har svært ved at nævne en to-årig periode i dansk film, hvor der antalsmæssigt kan nævnes film i ligaen: Nordvest, Kapringen, Jagten, Nymphomaniac, Testamentet, The Act of Killing og En kongelig affære.
#23 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden
Jeg har ikke set en danske film, der virkelig gjorde indtryk, siden Pusher 1, Festen og Nattevagten, hvilke for mig står som "nyere" dansk films tre vartegn. Film som De Grønne Slagtere, Nordvest, Blinkende Lygter og I Kina spiser de hunde var meget udmærkede, men ikke historisk materiale.
#24 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden
Også helt enig her. Danske film er ganske enkelt højtlæsning. Særligt et problem, når det altid er Nikolai LK og Anders WB, der læser.
Jeg må dig tilstå, at min middelmådige glæde ved danske film ikke er noget, der knytter sig til nyere tid. Hvis jeg går tilbage i tiden end førnævnte tre Pusher / Festen / Nattevagten, kan jeg faktisk ikke komme på andet, jeg vil tildele 5-6 stjerner, end Zappa og Matador. Og så måske 1. del af Riget - selvom jeg ellers hader Trier.
#25 JannikAnd 10 år siden
Hans sene (danske produktioner), jovist. Men hans stumfilm og første tonefilm er blandt de bedste ekspressionistiske værker overhoved.
#26 Morten Vejlgaard Just 10 år siden
#27 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden
#28 X&O 10 år siden
Nu har jeg ganske vidst aldrig set en Dreyer-film, men jeg ved at manden lavede stumfilm, og hvis ikke stumfilm - film der mere eller mindre udelukkende fortæller sin historie gennem billeder - står som det allermest filmiske inden for film, så ved jeg snart ikke.
#29 Morten Vejlgaard Just 10 år siden
#30 Driver 10 år siden
Jo, de har de sateme. Ove Sprogøe og Dirch Passer - Det er DANSK film!
Jeg må ærligt indrømme, at jeg finder disse 'Filmz mener' artikler yderst uinteressante, i forhold til det andet I leverer. Eller faktisk er det bedste ved Filmz når man opdager nye trailere igennem jer eller får anbefalinger til film på forummet.