I sidste uge slog dansk film rekord. Tre film produceret fra Danmark fik en nominering til en Oscar, hvilket aldrig er sket før. “Jagten” blev nomineret for bedste udenlandske film, “The Act of Killing” for bedste dokumentar og endelig kortfilmen “Helium”. Og det i et lille, ubetydeligt land med få millioner indbyggere. Det burde ikke kunne lade sig gøre.
Og jo, Oscar er verdens vigtigste filmpris. Økonomisk betyder en Oscar-statuette mere end alle andre priser lagt sammen. Skulle det ikke overbevise den kroniske Oscar-skeptiker, så kan det fremhæves, at “Jagten” blev hædret på Cannes i 2012, og “The Act of Killing” er at finde på stort set alle væsentlige, internationale anmelder-toplister for 2013.
Dertil kommer en “Nymphomaniac”, der er trækplaster på årets Berlinale og som regnes for en af de mest ventede film i udlandet i år. “Kvinden i buret” fik ros på filmfestivalen i Venedig, “Only God Forgives” var på Cannes og en hel serie er dedikeret til Nils Malmros på den aktuelle filmfestival i Rotterdam på baggrund af Malmros’ seneste film, “Sorg og glæde”.
Dansk film har været toneangivende tidligere. I 1910’erne var Danmark en førende stumfilmsnation, og 1990’ernes dogmebølge gav genlyd ude i verden. Men stumfilmene dengang var stadig på et forsøgsstadie, og fratrækker du “Festen” og “Idioterne” fra dogmebølgen, så er det vel småt med dogmefilm, der for alvor tales om i dag.
Den sidste skeptiker vil måske pege på Carl Th. Dreyer og mene, at perioden for den kendte, danske auteur-instruktør var dansk films højdepunkt. For dén skeptiker er der kun én ting at gøre: Bryg en stor kande kaffe, og sæt “Ordet” på. Hvis du ikke sover, når den sidste, mekaniske replik er leveret, så er det, fordi du har tømt din kaffekande.
Som dansk filmentusiast skal man prise sig lykkelige for at opleve disse år. For det er eller burde være naturstridigt, at dansk film bliver på det niveau, vi oplever netop nu. Så nyd periodens danske film. Dine børnebørn vil spørge misundeligt til, hvordan det var at se dem dengang.
#31 dkkev 10 år siden
#32 Gasivodo 10 år siden
Men har også lige set: Babettes gæstebud (1987) og er ikke engang den store ynder af fransk cuisine?!!
..kan åbenbart godt smage på alt dansk, uden med det vuns, få noget galt i halsen?
Der vil dog altid være retter, man IKKE prøver igen på DVD/BLU/NET etc.
'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
#33 Skeloboy 10 år siden
Hvis jeg tager de film, jeg giver 7 og opefter i min samling, ser det sådan ud:
7/10
Day Of Wrath
Kundskabens Træ
Kærestesorger
Lars-Ole 5C
Skønheden og Udyret
Arven
Drabet
Adams Æbler
Breaking The Waves
De Største Helte
Haxan: Witchcraft Through The Ages
Hævnen
Idioterne
Princess
Skyskraber
Zappa
8/10
Ordet
Europa
Magi I Luften
At Kende Sandheden
Barbara
Drenge
Kærlighedens Smerte
Alting Bliver Godt Igen
Anklaget
Babettes Gæstebud
Beast
Bronson
Blinkende Lygter
Daisy Diamond
Himlens Hjerte
Hold Om Mig
Kvinden Der Drømte Om En Mand
Let's Get Lost
Master of the House
R
Strings
Sult
Vildspor
You & Me Forever
9/10
Riget I
Riget II
Århus By Night
Bænken
Applaus
Bleeder
Ditte Menneskebarn
Dogville
Festen
Jagten
Kunsten At Græde I Kor
Manderlay
Melancholia
Reconstruction
Submarino
Tro, Håb Og Kærlighed
Valhalla Rising
Vampyr
10/10
Antichrist]
Og så mangler jeg alle de kære folkekomedier og nyere film, som jeg ikke har set: Kapringen, Nordvest, The Act of Killing, En Kongelig Affære osv.
#34 Kisbye 10 år siden
Mener i virkelig det? Ordet er da en fantastisk film og anerkendt som et mesterværk. også i udlandet.
Den danske filmguldalder lå i årene 1910 til 1920, hvor dansk film var førende. Efter 1. verdenskrig blev presset fra Hollywood for stort.
De to bedste jeg har set, er godt nok ikke lavet i Danmark, men de er lavet af danske instruktører.
La passion de Jeanne d'Arc (Carl Theodor Dreyer, 1928)
Häxan (Benjamin Christensen, 1922)
Jeg kan som sædvanligt ikke få IMDb søgemaskinen til at makke ret. Efter hvad jeg kan huske, har jeg også set:
Verdens undergang (August Blom, 1916)
Det hemmelighedsfulde X - (Benjamin Christensen, 1916)
Die Gezeichneten (Carl Theodor Dreyer, 1922) - 7/10
Jeg har generelt set for lidt dansk stumfilm, men har planer om at gøre noget ved det. Har Himmelskibet liggende og den har jeg planer om at se i næste uge.
Ja, DFI's webshop har mange interessante stumfilm.
Lyder lidt underligt at du påstår at der ikke ligger gode stumfilm derinde. Hvilke af dem har du set? Syntes det lyder lidt som om du har en noget indskrænket filmsmag.
Nej, det er det ikke.
Bekymringen over de her store amerikanske film med gigantiske reklamebugteter, der kvæler alle andre film, lever skam i bedste velgående.
Faktisk er bekymringen i den grad højaktuel, grundet den kommende frihandelsaftale med USA.
Costa Gavras har desideret kaldt det for en kulturel invasion og advarede imod at vi risikere kun at komme til at se amerikanske film.
I maj underskrev 5000 europæiske indstruktører under på en underskriftindsamling om at holde kulturelle ydelser ude af frihandelsaftalen.
Nu vil jeg da lige skynde mig at sige, at jeg da ser amerikanske film en gang imellem og har da også et par favorit instruktører fra landet, men jeg kan ikke se hvorfor man skulle indskrænke sig til kun at se amerikanske hollywood film.
Det er jo også lidt spøjst, at danskerne nærmest ved mere om det amerikanske samfund, end de lande vi er i union med.
#35 X&O 10 år siden
Ikke nogen Kongekabale, Nattevagten, Pusher eller Pusher 2?
Og så tror jeg vidst ikke vi kan kalde Bronson for en dansk film, mere end Drive i så fald skulle være det.
#36 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden
#37 Høegh 10 år siden
Det er synd. For det er en fremragende film, der i høj grad fortjener at få noget af alt den opmærksomhed som Arcels efterfølgende film (En kongelig Affære) har fået.
Jeg mener, hvor mange danske film kan man korrekt beskrive som en vellykket blanding af Adaptation og 500 Days of Summer?
Not sure if serious?
#38 Morten Vejlgaard Just 10 år siden
Jeg skelner meget skarpt imellem filmoplevelse og filmhistorik. Jeg har selv holdt flere foredrag om stumfilm (http://www.aok.dk/byliv/stumfilmens-historie-filmforedrag), så jeg bilder mig ind, at jeg har set lidt film fra perioden. Men det er kun en håndfuld, jeg ville sætte på for min egen filmoplevelses skyld. De fortæller en interessant filmhistorie, men i dag står de fleste bedagede tilbage, synes jeg.
Om min smag er indskrænket? Det er fair at mene. Selv plejer jeg at sige, at jeg godt kan lide gode film og ikke så godt kan lide dårlige film. Men jeg har ikke barikaderne oppe på forhånd, når Hollywood kommer med noget nyt. Tværtimod så elsker jeg film af Polanski, Kubrick, Leone, Hitchcock, Brdr. Coen, Wes A, Sidney Lumet, Woody A og listen er lang, som Hollywood også er dårlig.
Og jeg er ikke så bange for, at vi bliver amerikanificeret - det blev vi alligevel alle efter 2. verdenskrig i en grad. Det nye er måske tværtimod, at vi bliver østificeret - god artikel om den asiatiske filmindustri her: http://www.information.dk/474191
Dagens fiktion: Næste afsnit af Dexter + Manden uden fortid af Aki Kaurismäki som jeg endnu ikke har set.
#39 Riqon 10 år siden
Er han populær? :)
De mest populære danske mandlige skuespillere må vel nærmere være sådan nogen som Pilou Asbæk og Nikolaj Lie Kaas, som skiller sig ud ved faktisk at kunne spille skuespil. Og så er der selvfølgelig Ulrich Thomsen, brødrene Mikkelsen og Thure Lindhardt, som er populære i kraft af at være gået ind på den mere internationale arena. Ups, glemte næsten Nikolaj Coster-Waldau... Men Berthelsen, hvem er han?
#40 Riqon 10 år siden
HAM savner jeg! Gad godt se én mere Asterix-film med hans stemme, men det ville vist kræve lidt ekstra sort magi.