Kærlighed på film
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 14. mar 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD
“Kærlighed på film” er opstillet som et trekantsdrama med Anders W. Berthelsens drømmende kriminalfotograf Jonas som den ubetingede (anti)filmhelt. Han har sine eksotiske drømme om en fjern og fantasifuld verden langt fra sit konforme familieliv, som i bund og grund matcher tilbudskataloget fra Bilka. Her er sex en sjælden gestus, når børnene er lagt i seng, og livets højdepunkter parmiddage med kollegerne. Det scenarie får Jonas dog mulighed for at gøre op med, da han sammen med familien involveres i en bilulykke med svenske Julia, der lander i et koma. Jonas fascineres af den mystiske kvinde og havner i et rent og skært forvekslingsdrama, da han udgiver sig for at være Julias kæreste Sebastian, forelsker sig i hende og tilmed forlader hustru og børn. Scenen er måske falsk, men følelsen er skam ægte nok.
Måske skal scenen i virkeligheden opfattes som ægte, mens følelsen er falsk? Flot er i hvert fald indpakningen, den indtagende æstetik, den sublime klipning og de glimrende skuespilpræstationer. Nikolaj Lie Kaas brænder som altid igennem lærredet, mens også Anders W. Berthelsen imponerer. Mere problematisk er resten af castet, der antyder, at Bornedal netop har været en tur i Bilkas tilbudskatalog. Det har givet plads til perifere og mildest talt malplacerede notabiliteter som tryllekunstner Rune Klan og komiker Timm Vladimir. Alligevel virker grundlaget ægte nok, mens intentionerne til gengæld drukner i den højtravende og prætentiøse rodekasse, som “Kærlighed på film” også er.
Med “Kærlighed på film” leger den danske genreinstruktør med virkelighedsopfattelsen. Er livet som en film? Hvor går grænsen mellem fantasi og virkelighed? Det er en grænse, som er hårfin at skildre, og uden gedigen holdbarhed eller troværdighed, er det svært for alvor at lade sig rive med. Ingen tvivl om, at Bornedal til stadighed har kærligheden til filmen, men instruktørens ægte følelser for mediet drukner nu en gang i denne konstruerede iscenesættelse, der flyder over med stilmæssige tiltag. Hvis livet var en film, ville det med al sandsynlighed ikke svare til “Kærlighed på film”.
Med sit seneste opus har dansk films genreekspert, nu blot lydende kaldenavnet Bornedal, kreeret en filmisk konstruktion, hvor selve fortællingens banaliteter drukner i et prætentiøst overdrive. Scenen er falsk, men følelsen er ægte, lyder det undervejs, men når det ikke er muligt at finde ind til den ægte følelse for lutter forlorne sanseindtryk, kan filmen vel ikke siges at være vellykket? “Kærlighed på film” har sine gyldne øjeblikke, er flot og udtryksfuld, men indholdet og følelserne veksler mellem det ufrivilligt komiske og det vanvittigt sørgelige. Mest sørgeligt er det dog, at Bornedal trods åbenlyse kvaliteter denne gang på ingen måde har fundet melodien.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet