Writers Guild of America, eller WGA, har netop offentliggjort, hvilke film, der skal dyste om priserne for årets bedste manuskript i deres kommende prisuddeling.
Se også: Se den ærlige trailer til “Guardians of the Galaxy”.
Mest overraskende er det nok, at ”Guardians of the Galaxy” kan løbe med prisen for ‘bedste tilpassede manuskript’. Filmen står dog over for hård konkurrence i form af David Finchers ”Kvinden der forsvandt” og det kommende krigsdrama ”The Imitation Game”.
Richard Linklaters ”Boyhood” har allerede hevet en del priser hjem, og den må siges at høre til blandt favoritterne i kategorien ‘bedste originale manuskript’. Her skal den dyste mod blandt andre ”Nightcrawler” og ”Foxcatcher”, der får dansk biografpremiere herhjemme i næste uge.
Vinderne af The Writers Guild Awards vil blive offentliggjort den 14. februar.
Se listen over alle de nominerede her:
Bedste originale manuskript
“Boyhood” – Richard Linklater
“Foxcatcher” – E. Max Frye og Dan Futterman
”The Grand Budapest Hotel” – Wes Anderson
“Nightcrawler” – Dan Gilroy
”Whiplash” – Damien Chazelle
Bedste tilpassede manuskript:
”American Sniper” – Jason Hall
“Kvinden der forsvandt” – Gillian Flynn
“Guardians of the Galaxy” – James Gunn og Nicole Perlman
“The Imitation Game” – Graham Moore
”Wild” – Nick Hornby
Bedste dokumentar-manuskript
”Finding Vivian Maier” – John Maloof og Charlie Siskel
“The Internet’s Own Boy” – Brian Knappenberger
“Last Days in Vietnam” – Mark Bailey og Kevin McAlester
“Red Army” – Gabe Polsky
#11 Driver 9 år siden
Thank god. Tjek TDRK på IMDB og du vil se, at AL kritik går på såkaldte "plothuller", så blev lige bekymret.
Jeg er dog ikke enig i din betragtning af Nolans brug af dialog. Jeg synes faktisk, at han er en af de suverænt bedste til at lave spændende dialoger og ikke mindst quotes, som kan udødeliggøres. Om det så ikke er i tråd med rigtig opførsel, det er vel en vurderingssag, for hver enkel, men nu er der jo sjældent noget normalt i hans film, selvom han giver farfetched univers et præg af realisme.
#12 SublimeKen 9 år siden
Nu studere jeg psykologi og social dynamik og laver næsten ikke andet end at observere, studere og analysere social interaktion til dagligt, så jeg er måske lidt farvet af det.
Nolan's karakterer, i hvert fald i TDKR og Inception er udelukkende plot devices som er til for plottet, de er ikke mennesker og deres dialog er udelukkende for at forklare plottet, den føles falsk og forceret for mig. Jeg føler nærmest de bryder den fjerde væg og taler direkte til publikum, hvilket tager mig ud af filmen og får mig til at føle mig behandlet som et ubegavet individ der har brug for at få forklaret alting i stedet for at få lov til at regne tingene ud selv ud fra intelligent dialog der både fører plottet frem, behandler publikum som om de kan lægge to og to sammen selv OG lyder som hvad rigtige mennesker ville sige til hinanden. Plottet i sig selv er interessant, både i TDKR og Inception, ja, men hvis han ikke inkludere rigtige mennesker i det plot, bliver jeg mindet om at jeg ser en film alt for åbenlyst og ryger ud af den.
Det er heldigvis ikke så slemt i hans film før Inception, der er et mindre element af det i TDK, The Prestige og Batman Begins, men af en eller anden grund havde han det mere under kontrol i de film, måske pga. hans bror havde en større indflydelse på at skrive karaktererne.
Jeg ved ikke med udødeliggjorte quotes. The Joker havde et par stykker ja, men jeg ser det mindre som Nolan's fortjeneste og mere som karakterens fortjeneste, samt Ledger's levering af de quotes. Nolan brødrene havde en ikonisk karakter som er født til udødeliggjorte quotes at lege med og fik utrolig meget ud af ham, også hjalp det da også at de havde Heath Ledger til at spille ham. Der havde de i hvertfald valgt rigtig og det var Nolan's (og til dels casteren's) fortjeneste.
Et andet problem jeg har er hans editing, som han ikke gør særlig godt, men det er så ikke manuskript relateret.
Nolan har nogle af de fedeste og mest originale ideer i Hollywood på nuværende tidspunkt, jeg ville bare ønske at han lærte at skrive mennesker og dialog lidt bedre. Jeg synes også plot dialog er spændende, men bare ikke når det er så åbenlyst som i Inception og TDKR.
#13 David Munch 9 år siden
Det var også derfor jeg fandt overskriften misvisende (#1).
Fordi historien var absolut ordinær og intet specielt, men den var sikkert ganske veladapteret fra kildematerialet.
Fair nok da.. :)
#14 Driver 9 år siden
Jeg er ganske enkelt ikke enig med dig, uagtet om du læser psykologi og studerer menneskeadfærd, hehe. :)
Har du egentlig overvejet om det kan være en hæmsko for dig, når du bl.a. ser film, fordi du overanalyserer?
Tag fx dialogen mellem Wayne og Alfred i Rises, hvor Alfred forlader Wayne - Den synes jeg er mesterligt skrevet og leveret, og jeg kan ikke nikke genkendende til de forcerende dele i Rises. Inception skal jeg lige have set igen, for det er ved at være et stykke tid siden, jeg har set den.
Jeg synes i øvrigt ikke, det er fair overfor Nolan at tildele Ledger/Jokeren æren/fortjenesten for, at nogle af hans citater er blevet berømte - Det synes jeg i øvrigt også, at mange af Batman og Banes citater er blevet.
Men nu skal det også siges, at jeg godt kan lide film, som afviger lidt fra dagligdagen (Ellers ville det satme blive en kedelig fornøjelse). Alene mit brugernavn, vidner om, at jeg godt kan lide det lidt aparte og unormale, uden det dog bliver karikeret.
Men apropos farvet, så skal det også siges, at jeg regner Nolan som min yndlings instruktør pt.
#15 SublimeKen 9 år siden
#16 SublimeKen 9 år siden
Prøver igen, men dækker kun hovedlinjerne i håb om at mit svar vil dukke op også gider jeg simpelthen ikke skrive det hele igen lige nu. Hvis mit svar ikke dukker op må jeg jo bare uddybe senere.
Det er sjældent en hæmsko med andre film, selv ikke Nolan's tidligere film før Inception.
Dialogen mellem Wayne og Alfred er bl.a. en af dem som ikke fungere i den virkelige verden, hvis man tager alt i betragtning.
Batman og Banes citater virker til kun at blive citeret af Nolan fans igen og igen rundt omkring på nettet, i et forsøg på at gøre dem ligeså udødelige som Joker's citater. De virker mere forceret, både af Nolan og hans fans, men ikke som om de rent faktisk fortjener det.
Jeg ser selv mange anderledes film og elsker f.eks. Drive selv.
#17 Mr. Anderson 9 år siden
#18 Driver 9 år siden
Ja, det er ærgerligt, det forsvandt, for dit svar virker mangelfuldt og lidt søgt. Jeg kan vitterligt ikke se, hvorfor Wayne og Alfreds dialog ikke skulle kunne fungere i den virkelige verden og jeg kan vitterligt heller ikke se, hvordan du kan vurdere den til ikke at være i trit med virkeligheden.
Er du sikker på det psykologi ikke stiger dig lidt for meget til hovedet? "Hvis man tager alt i betragtning." Vil det sige, at det ER en fiktiv verden med fiktive karakterer?
Hvordan kan citater, som ikke bruges i bred omfang, virke forcerede? Det giver ingen mening.
#19 SublimeKen 9 år siden
Den er bestemt også mangelfuld! Jeg havde skrevet en wall of text som var nødvendig for at forklare min pointe også forsvinder den, hvilket virkelig pisser mig af. Jeg ved om ikke om jeg gider at bruge tiden på at huske og gentage så meget som muligt igen, men måske jeg vil gøre det senere.
Det stiger mig nu ikke til hovedet med andre film. Jeg kan sagtens leve mig ind i en film, selv totalt urealistiske film med dårlig/uoriginalt plot så længe karaktererne handler og taler i overensstemmelse med den personlighed der er blevet skrevet til dem, så er det egentlig ligegyldigt om de handler ulogisk ud fra et plot synspunkt. Måske er jeg farvet af min viden og erfaring underbevidst, det skal jeg ikke udelukke, men det er ikke noget jeg tænker over når jeg ser en film, det sprænger mig bare i øjnene når det er for åbenlyst at dialogen kommer fra et manuskript og er plot devices og det gør det når manuskript forfatteren ikke ved hvordan virkelige mennesker snakker til hinanden, for så bliver det udelukkende og alt for åbenlyse plot devices, for mig!
Alfred og Wayne's scene giver et indtryk af at Nolan prøver for hårdt at skabe en følelsesladet scene med "original" dialog, mens han går fuldstændig imod karakteren (Alfred) som han har været skrevet i samtlige Batman værker før, ja selv i Nolan's egne film før TDKR. Den føles udelukkende som et plot device for at Wayne skal være endnu mere alene og uden hjælp før Bane's takeover.
Formuleringerne og leveringerne er desuden også "off" i forhold til hvordan virkelige mennesker snakker og opfører sig, og virker meget opsat og kunstigt. For at kunne bevise dette ville jeg nok behøve at vise dig en masse af hvad jeg har studeret og observeret selv, så jeg lader den ligge der. Nu kan jeg ikke huske hvad præcis der bliver sagt i scenen heller, men jeg kan huske at det var det jeg tænkte alle de gange jeg har set TDKR og at jeg røg ud af filmen takket være det, selvom jeg gang på gang prøvede at ignorere det.
Så kan man så argumentere for om fiktive karakterer skal snakke som rigtige mennesker, hvilket du kan have en god pointe i. Personligt mister jeg bare min suspension of disbelief hvis de snakker for meget som fiktive karakterer der prøver at føre et plot frem og prøver for åbenlyst at manipulere publikum følelser, for så bliver jeg jo netop opmærksom på at de er skuespillere der i bund og grund læser op af et manuskript, hvilket meget i både Inception og TDKR føltes som og det er bestemt ikke en normal oplevelse for mig når jeg ser film.
Jeg var selv stor fan af Nolan før Inception. Ja selv efter at jeg havde genset Inception 4 gange, fordi jeg prøvede at tvinge mig selv til at kunne lide den. Efter et stykke tid måtte jeg bare sande at han havde fejlet i forhold til "mine" egne personlige forventninger til ham og igen med TDKR (Håber da bare på at han ikke har gjort det med Interstellar, men nu ved jeg også hvad jeg kan forvente).
Jeg elsker anderledes film selv. Er stor fan af Tarkovsky og Lynch for f.eks. Så kan man argumentere for at Lynch er en sucker for urealistisk dialog, men når man så sætter dem i den kontekst at størstedelen af hans film foregår i drømme eller i drømme universet/sindet, bliver dialogen til gengæld mere troværdigt, så det handler egentlig bare om den rigtige kontekst.
Nu synes jeg personligt ikke at Nolan laver "anderledes" film, de er til gengæld meget mainstream og forudsigelige (med undtagelse af Memento og The Prestige, og måske Interstellar?. Memento er stadig min ynglingsfilm fra ham)
Et citat kan nemt virke forceret selvom det ikke kan bruges i bred omfang, hvis citatet er skrevet som et citat og ikke noget et rigtigt menneske/den specifikke karakter/personlighed ville sige i den situation. Men nu snakkede jeg egentlig om at nolan's fans prøver at forcere nogle citater fra Nolan (Specifikt fra Bane) til at være populære på trods af at de ikke rigtig fortjener det, som de gør med f.eks. Jokeren eller med Batman (Især fra Batman Begins)
Mit svar dækker desværre ikke lige så meget som sidst, men orker ikke mere, er stadig irriteret over at have mistet det andet!
#20 patrickjane 9 år siden
Men sådan er vi jo heldigvis forskellige.
Btw DRIVER - Inception er fantastisk:o)