2011 har ikke været lutter lagkage for de danske film i biograferne. En række film har skuffet fælt, og blandt dem har Linda Wendels “Julie” den tvivlsomme ære at være årets største danske flop i biograferne. Det skriver Politiken.dk.

Se også: På trods af danske flops klarer biograferne sig strålende.

Filmen, der er en fri fortolkning af August Strindbergs “Frøken Julie” og har Birgitte Hjort Sørensen i hovedrollen, har kun solgt 155 billetter (!) i årets løb.

Men filmen står langt fra alene – faktisk har 2011 haft det største antal danske biograf-flop i fem år. Blandt de øvrige fiaskoer, der har haft mere end svært ved at trække danskerne i biografen, finder man Rune Schjøtts “Skyskraber” (1.118 billetter), Christoffer Boes “Beast” (1.685 billetter), Birgitte Stærmoses “Værelse 304” (2.327 billetter) og Simon Stahos “Magi i luften” (2.983 billetter).

Se også: Simon Staho stor-flopper med sin dyre ungdomsfilm.

Også Christian E. Christiansens nye “ID:A”, der ellers fik premiere i 63 forskellige biografer landet over, har skuffet fælt. Zentropa havde en forventning om, at thrilleren ville kunne sælge 100.000 billetter, men indtil videre er kun 6.675 billetter blevet langet over billetlugerne. Dermed ser det ud til, at Christian E. Christiansen muligvis skulle været blevet i USA, hvor hans forrige film, teen-gyseren “The Roommate”, omsatte for over 200 mio. kroner.

2011 har dog også budt på et par enkelte lyspunkter – 3 af de 5 mest omsættende film i Danmark i år var således “Dirch” (482.507 billetter), “Far til fire – tilbage til naturen” (405.675 billetter) og “Klassefesten” (403.329 billetter).

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (42)
Gravatar

#31 X&O 13 år siden

Kisbye (29) skrev:
Jeg tror ikke man nødvendigvis, skal se det som noget negativt, at film flopper en gang imellem. Man siger at det tager 3-4 film at udvikle en god instruktør.


Der er forskel på en god instruktør og en god film. Det behøver ikke tage 3-4 film at fortælle en god historie. Instruktionen bliver måske bedre, men det behøver ikke resultere i en bedre film. Nattevagten, Kongekabale, Blinkende Lygter, Pusher, Rembrandt, Bænken og Anklaget mener jeg helt klart hører til blandt nogle af de bedste danske film fra 90'erne og frem. Og alle disse film er fra en debuterende instruktør.
Gravatar

#32 kongeaal 13 år siden

måske ville Christopher Boes film have solgt flere billetter hvis den var kommet i flere biografer? Jeg er personligt meget stor tilhænger af hr. Boe & co. men jeg bor (desværre) i Århus og her blev "Beast" vist EN GANG!! i biografen Øst for paradis som er en udemærket biograf men som desværre ikke har så stor mulighed for at reklamere med deres filmprogram... man kan vel kun regne med at floppe hvis man snævrer antallet af biografer som filmen bliver vist i og antallet af gange filmen bliver vist så meget ind??
Gravatar

#33 X&O 13 år siden

Det lyder komplet latterligt. Filmen får jo aldrig nogen chance for at tjene sig selv ind, selv hvis det skulle vise sig at der var stor efterspørgelse på den.
Gravatar

#34 soda 13 år siden

Jeg er enig med de fleste i denne tråd. Jeg har intet hørt om de nævnte film før nu.

Det er ærgerligt for filmene kunne være værd at se, hvis man ellers have mulighed for det, men når man ikke engang aner de eksistere, så er det umligt.

Lidt mere markedsføring af filmene og gerne i de større biografer.
Gravatar

#35 ducktorwho 13 år siden

De4_Kia (10) skrev:
i dag kan alle og en hvert fra gaden blive skuespiller.



Jeg husker ikke hvor mange der søger ind på Statens Teaterskole hvert år, men det er kun en brøkdel der bliver optaget og får lov at uddanne sig til hvervet.

Herudover er der da utrolig mange dygtige skuespillere herhjemme - ellers får vi vel ikke så stærk en repræsentation i udlandet som vi har gjort på det sidste? Næh, jeg holder mig til klassikeren: "If it ain't on the page, it ain't on the stage".
Gravatar

#36 mr gaijin 13 år siden

.. . . . . .. . . . . . . . . . . ,.-‘”. . . . . . . . . .``~.,
. . . . . . . .. . . . . .,.-”. . . . . . . . . . . . . . . . . .“-.,
. . . . .. . . . . . ..,/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ”:,
. . . . . . . .. .,?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .\,
. . . . . . . . . /. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,}
. . . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:`^`.}
. . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:”. . . ./
. . . . . . .?. . . __. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . :`. . . ./
. . . . . . . /__.(. . .“~-,_. . . . . . . . . . . . . . ,:`. . . .. ./
. . . . . . /(_. . ”~,_. . . ..“~,_. . . . . . . . . .,:`. . . . _/
. . . .. .{.._$;_. . .”=,_. . . .“-,_. . . ,.-~-,}, .~”; /. .. .}
. . .. . .((. . .*~_. . . .”=-._. . .“;,,./`. . /” . . . ./. .. ../
. . . .. . .\`~,. . ..“~.,. . . . . . . . . ..`. . .}. . . . . . ../
. . . . . .(. ..`=-,,. . . .`. . . . . . . . . . . ..(. . . ;_,,-”
. . . . . ../.`~,. . ..`-.. . . . . . . . . . . . . . ..\. . /\
. . . . . . \`~.*-,. . . . . . . . . . . . . . . . . ..|,./.....\,__
,,_. . . . . }.>-._\. . . . . . . . . . . . . . . . . .|. . . . . . ..`=~-,
. .. `=~-,_\_. . . `\,. . . . . . . . . . . . . . . . .\
. . . . . . . . . .`=~-,,.\,. . . . . . . . . . . . . . . .\
. . . . . . . . . . . . . . . . `:,, . . . . . . . . . . . . . `\. . . . . . ..__
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .`=-,. . . . . . . . . .,%`>--
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#37 schodt 13 år siden

Syntes det er vildt ærgeligt at de danske filmskabere har så lidt fokus på markedsføring, specielt når de hovedsageligt er finanisieret via. vore surt betalte skattekroner. Det kan godt være at budgetterne på de danske produktioner er små, men det er logik for perlehøns, at markedsføring og antal af solgte billetter de fleste gange går hånd i hånd.

Kom netop i tanker om den nye film med Jakob Haugaard og Finn Nørbygaard, som jeg heller ikke har set nogen markedsføring eller annoncerede trailere til. - Lige indtil jeg søgte på Youtube. Sølle 1969 visninger har den officielle trailer fået efter at have lagt på nettet i 1 måned:
Gravatar

#38 mr gaijin 13 år siden

schodt (37) skrev:
Syntes det er vildt ærgeligt at de danske filmskabere har så lidt fokus på markedsføring, specielt når de hovedsageligt er finanisieret via. vore surt betalte skattekroner. Det kan godt være at budgetterne på de danske produktioner er små, men det er logik for perlehøns, at markedsføring og antal af solgte billetter de fleste gange går hånd i hånd.


Det er vel også forklaringen bag succesen ved "Klovn". Der havde været flere år med en tv-serie, plus en effektiv markedsføringskampagne, der vakte opmærksomhed med Caspers ædle dele.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#39 Highland Park 13 år siden

[quote=schodt (37)]Kom netop i tanker om den nye film med Jakob Haugaard og Finn Nørbygaard, som jeg heller ikke har set nogen markedsføring eller annoncerede trailere til. - Lige indtil jeg søgte på Youtube. Sølle 1969 visninger har den officielle trailer fået efter at have lagt på nettet i 1 måned: har så heller ikke modtaget nogen form for støtte - ikke så meget som én krone:
http://www.dfi.dk/nyheder/kommende-biograffilm.asp...

Desuden regner jeg med, at skidtet sælger sig selv pga. de to herrers medvirken og Spang Olsens tidligere spillefilmsbras.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#40 Åkepool 13 år siden

Lars.dk (30) skrev:
Nu skal man huske på at disse film jo rent faktisk også ret dårlige.


Ifølge Filmz, er et par stykker af dem da rigtig gode.
So, at last we meet for the first time for the last time.

Skriv ny kommentar: