Rush
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 24. feb 2014 | Af: The Insider | Set på Blu-Ray
Borg og McEnroe, Prost og Senna, Frazier og Ali, Lauda og Hunt… Der er sgu noget helt særligt ved sejlivede rivaliseringer i sportens verden. Jovist, en tvekamp i bokseringen, langs løbebanen eller på grønsværen kan være spændende nok i sig selv, men der er ingen tvivl om, at intensiteten intensiveres, når der er gnidninger mellem parterne. Måske endda lidt ondt blod. Det er bare godt drama. Og i 1970’ernes kappestrid mellem Formel 1-legenderne Niki Lauda og James Hunt har instruktøren Ron Howard fundet et skudsikkert fundament til et gedigent sportsdrama.
Netop brændstof er noget, “Rush” aldrig løber tør for. På intet tidspunkt trykker “Rush” på bremsen, og lige fra det stemningsfulde åbningsskud af en kulsort tordensky, der varsler om en kommende tragedie, til det medrivende klimaks, hvor duoen dyster om titlen som F1-verdensmester anno 1976, sidder man klinet til skærmen. Filmens tiltrækningskraft har først og fremmest rødder i dens smukt realiserede roller. Det er utroligt, at et værk om to så modsætningsfyldte mænd formår at få os til både at forstå, forgude og heppe på begge. Ingen af dem reduceres til autodromens stereotype slyngel eller helgen. Både Hunt og Lauda er ellers store personligheder med store egoer, så man skulle ikke tro, at en film ville kunne nå at komme ind under huden på begge med “blot” 122 minutter til rådighed.
Manuskriptets præcision sikres heldigvis ikke på bekostning af et menneskeligt touch. Her er rigeligt med hjertesorg – kærlighedskvaler, uhyrlige uheld, smertefuld selvransagelse – og også små, velkomne anstrøg af humor. Da Laudas kommende hustru spørger, hvordan katten køreren kan mærke, at hendes kostbare bil er på sammenbruddets rand, svarer han nærmest henkastet: ”Gud gav mig en fintfølende røv, der kan mærke alt i en bil.” Herligt. Og til slut får Howard tilmed tårekanalerne til at skvulpe over via et tidløst trick fra tåreperserens instruktionsmanual: Arkivoptagelser af de virkelige mennesker, vi lige har været følelsesmæssigt engagerede i igennem to timers rekonstruering.
Den australske charmør Chris Hemsworth skærer ubesværet gennem Hunts polerede facade og Colgate-smil og afslører det skrøbelige menneske på indersiden, vi alle kan forholde os til, der bare hungrer efter anerkendelse og betydning. Og i rollen som Lauda indkapsler Daniel Brühl østrigerens arrogance og ukuelige professionalisme uden nogensinde at fortrænge hans lille, afvæbnende glimt i øjet, inspirerende hengivenhed og tilskyndende kærlighed. Sammen slår de gnister, og skuespillernes pragtpræstationer får os ikke blot til at begribe parrets vovemod på racerbanen, men også til at bifalde det. Og med hobevis af hæsblæsende væddeløbssekvenser i særklasse, hvor kameraet kommer så tæt på førerne, at man nærmest kan lugte asfalten, ja, så er det intet under, at “Rush” er et rush af dimensioner.
Præsenteret i 1080p/AVC 2.35:1. Med den gudbenådede, Oscar-belønnede Anthony Dod Mantle bag kameraet er det intet under, at “Rush” er endt som en billedskøn film. Derfor havde det selvsagt været en skam, hvis billedsiden ikke havde set hamrende godt ud i HD, men det gør heldigvis også. Detaljerigdommen er fuldkommen fantastisk. Man kan praktisk talt tælle alle rillerne på Formel 1-bilernes dæk og alle de små græsstrå, som flyver gennem luften, når vognene snitter banernes omkringliggende plæner. Mange af nuancerne har fået et mærkbart boost (særligt de røde og grønne farver fremstår meget mættede), men det styrker egentlig kun 70’er-tidsbilledets autenticitet, og hudfarver osv. forbliver naturtro. Kontrasten er lige så upåklagelig som farvegengivelsen, og jeg bemærkede ingen glorier eller utilsigtede støvkorn.
Filmens lydside er endnu mere imponerende end dens forbløffende billedside, og den gengives ligeledes perfekt på Blu-ray. Det engelske DTS-HD Master Audio 5.1-mix er spækket med mægtige motorbrøl, hvinende dæk og sammenstødene metal, og samtlige lyde brager igennem med en fantastisk klarhed og power. Min subwoofer har sjældent fået en vildere workout. Ikke én replik drukner i virvaret, og panoreringerne er lige så fintunede som bilerne – man føler vitterligt, at vognene suser rundt i hjemmebiografen. Lydeffekterne får heller ikke lov til at overdøve Hans Zimmers kraftfulde, effektive underlægningsmusik, der understøtter billederne fornemt med særligt dens dybe cellotoner og slagkraftige slagtøj. Der udkommer næppe mange bedre lydspor i år.
Her er knap 12 minutters slettede scener, og jeg nød faktisk dem alle. Her er bl.a. et par ekstra scener med Lauda i modgang (først kommer han i karambolage banken, dernæst med sine sponsorer) og et fint, lille øjeblik, hvor Hunt – ovenpå et nederlag til Lauda – får en mindre “gave” af sin østrigske konkurrent. Scenerne havde måske ikke gjort “Rush” mærkbart bedre, men hvis man kunne lide filmen, bør man afgjort se alle disse saksede sekvenser.
Derudover er her i alt ni featuretter, som tilsammen varer omtrent 50 minutter. Jeg ville gerne have set endnu flere interviews og et kommentarspor (Howard har indtalt flere fremragende af slagsen gennem tiderne), men alle disse minidokumentarer er underholdende, velproducerede og relativt fri for kedeligt, verbalt rygklapperi. Alt fra filmens autentiske rødder (den virkelige Niki Lauda udtaler sig i øvrigt) til kulisserne, kameraarbejdet og hyringen af skuespillerne gennemgås. Ekstramaterialet præsenteres i 1080p.
“Rush” er simpelthen suveræn underholdning. En nervepirrende sportsfilm, der aldrig fumler med koblingen, og som er lige så spændende på væddeløbsbanen, som den er uden for – ikke mindst takket være skuespillernes kollektive superindsats. Både visuelt og auditivt er “Rush” enormt imponerende, så det er heldigt, at dens billed- og lydside gengives perfekt på Blu-ray. Samtidig rummer disken en masse interessant ekstramateriale om både filmens tilblivelse og den autentiske historie, den er baseret på. Derfor kan jeg kun anbefale folk at tage et nærmere kig på denne udsøgte udgivelse.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet