Af: chandler75 | Udgivet: 2011-09-05

Sommeren synger på sidste vers, og snart bliver det nødvendigt at gemme sig fra efterårets regn og blæst i biografens mørke. Filmz præsenterer her en guide til nogle af efterårets største film, så du allerede nu kan planlægge dine biografbesøg.

Klik på de enkelte filmtitler for at se billeder, trailere, nyheder og meget mere om de enkelte film.


Drive
Nicolas Winding Refn har på trods af relativ kort tid i filmbranchen allerede haft en turbulent karriere. Det hele startede med øjeblikkelig succes oven på den første “Pusher” efterfulgt af økonomisk ruin efter den mere eksperimentelle “Fear X”. Med “Bronson” og “Valhalla Rising” fik udlandet for alvor øjnene op for den danske instruktør, og succesen nåede et nyt højdepunkt med Bedste instruktør-prisen i Cannes for “Drive”. Filmen, der følger en stuntkører, som om natten agerer chauffør for den kriminelle underverden, giver den gas i de danske biografer 15. september.

Samme dag næste år
Lone Scherfig fik international succes med “An Education”, der bl.a. var Oscar-nomineret for bedste film, og er nu tilbage med endnu en engelsksproget film – denne gang med Anne Hathaway og Jim Sturgess i hovedrollerne. Filmen følger Dexter og Emma, som første gang mødes til deres dimmisionsfest i 1988 og i løbet af de næste 20 år bliver ved med at rende på hinanden én gang om året – indtil det uundgåelige en dag sker… Dexter skal giftes. Amors pile skydes af på det store lærred 29. september.


Don’t Be Afraid of the Dark
Guillermo del Toro, der tidligere bl.a. har stået bag den dystre “Pans labyrint”, har skrevet og produceret denne fantasy-gyser. Filmen omhandler en ung kvinde (Bailee Madison), der flytter ind hos sin far (Guy Pearce) og hans kæreste (Katie Holmes). Her opdager hun, at de deler hus med djævelske skabninger. Uhyggen spredes 29. september.

Huden jeg bor i
Den spanske instruktør Pedro Almodóvar slår sig efter 20 år igen sammen med Antonio Banderas, som han sidst arbejdede sammen med på “Bind mig, elsk mig!”. I “Huden jeg bor i” spiller Banderas plastikkirurgen Dr. Robert Ledgard, der har været besat af at skabe ny hud til kvinder, efter hans kone døde på grufuld vis i en brand. Ledgard er nu nået til det stadie, hvor han har brug for en prøvekanin… Banderas svinger skalpellen i biograferne 29. september.


Johnny English – Født på ny
Rowan Atkinson vender efter otte år tilbage som den inkompetente agent, han også spillede i “Johnny English” fra 2003, der omsatte for 160 mio. dollars på verdensplan. Denne gang får Englishs overordnede nys om et forestående attentatforsøg mod den kinesiske premiereminister og sender English i aktion igen. Det sker 6. oktober.

De tre musketerer
”En for alle og alle for en…” I denne nye udgave af Alexandre Dumas’ klassiske historie om heltedåd og loyalitet står Paul W. S. Anderson bag kameraet. En Filmz-bruger skrev i den forbindelse for nylig i forummet: ”Rygtet siger, at i filmens endelige opgør må De Tre Måskefire op imod både Predators og Aliens.” Selvom talentet bag kameraet kan forekomme tvivlsomt, burde skuespillerholdet sikre en vis kvalitet: Mads Mikkelsen, Christoph Waltz, Milla Jovovich, Til Schweiger (og Orlando Bloom). Der krydses klinger i biografen 13. oktober.


Paranormal Activity 3
Historiens største blockbuster målt i forhold til produktionsbudget (budget: 15.000 dollars – omsætning: 193 mio. dollars), “Paranormal Activity”, ser ud til at skulle blive en af de talrige udvandede gyser-franchises, som får en ny film produceret hvert år – i hvert fald lige indtil publikum bliver trætte af affæren. “Paranormal Activity 3” tager os tilbage til der, hvor det hele begyndte, og viser os det unge søskende-par Katie og Kristi eksperimentere med det okkulte. Den nye omgang knirkende døre og mystiske lyde kan ses (og høres) fra 20. oktober.

Tintin: Enhjørningens hemmelighed
Steven Spielberg og Peter Jacksons “Tintin”-projekt er blevet mødt med en vis skepsis, og til oktober bliver der mulighed for at se, om Hergés klassiske tegneserie om den unge rapporter, hans hund og svovlende ven er blevet omsat til det store lærred med succes. I “Tintin: Enhjørningens hemmelighed” søger Tintin og co. efter en sunken skat, der i sin tid gik ned med et skib, som tilhørte en af kaptajn Haddocks forfædre. Der splittes bramsejl i biograferne 27. oktober.


Contagion
Efter floppet “Che – Argentineren” (Filmz’ anmelder Søren Ildved kaldte den ”frastødende” og sammenlignede den med propagandafilm som Griffiths “En nations fødsel” og Riefenstahls “Viljens triumf”) forlød det, at Steven Soderbergh skulle have overvejet at droppe filmkarrieren. Alligevel er han at finde bag thrilleren “Contagion”, der følger konsekvenserne af en dødelig luftbåren virus. I rollerne ses bl.a. Matt Damon, Jude Law, Kate Winslet, Gwyneth Paltrow, Laurence Fishburne og Marion Cotillard. Virussen slippes løs 3. november.

Piranha 2
I filmen, der på engelsk har fået den noget mere sex-orienterede titel “Piranha 3DD”, er de glubske piratfisk sultne igen og sætter jagten ind på friskt menneskekød. Christopher Lloyd og Ving Rhames er tilbage (Ving Rhames muligvis i afkortet størrelse, må man formode, hvis man har set den første film), og som et ekstra bonus ses David Hasselhoff i rollen som… David Hasselhoff. Piratfiskene går atter til biddet 17. november.


The Twilight Saga: Breaking Dawn – Del 1
Så er det tid til en ny omgang længselsfuld og identitetssøgende vampyr-romantik. Denne gang skulle der dog være lidt mere saft i sagerne – i hvert fald hvis filmen følger bogens oplæg, der bl.a. indeholder både sex og et hurtigtvoksende foster. Robert Pattinson har tidligere udtalt, at filmen burde være hardcore med nøgenscener, men om vi for alvor får noget bleg emo-hud at se vil vise sig 17. november.

Hvilke af sommerens film ser du mest frem til? Klik på ‘Deltag i debatten’ nedenfor, og diskuter artiklen i forummet. Klik desuden på ‘Kommende’ i topmenuen for at se alle de andre film, der har premiere i de kommende måneder.

Gravatar

#21 Goon 12 år siden

Drive - JA SGU!
One Day - Ja
Don't Be Afraid of the Dark - Måske, men havde nu forventet noget mere originalt indenfor gyser-genren end indflytning i et gammelt hus, der spøger???
La piel que habito - Måske
Johnny English Reborn - hvis jeg får tømmermænd
The Three Musketeers - Nej
Paranormal Activity 3 - Nej
The Adventures of Tintin - Ja
Contagion - JA SGU!
Piranha 3DD - JA
The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1 - NEJ!
Gravatar

#22 Lord Beef Jerky 12 år siden

De eneste jeg med garanti holder mig fra, er The Three Musketeers og Johnny English Reborn. På den anden side, er de eneste jeg med garanti får set Tintin og Don't Be Afraid Of The Dark.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#23 Babo84 12 år siden

#22

hvorfor stor interesse for gyserfilmen? jeg tror ikke den bliver noget særligt.
Gravatar

#24 Thomsen 12 år siden

#22 - Ditto

#23 - Og jeg tror ikke, du aner, hvad du snakker om.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#25 Babo84 12 år siden

#24

hmm og du gør? Det er ikke fordi amerikanske anmeldelser har været prangende.
Gravatar

#26 Lord Beef Jerky 12 år siden

#23 Den originale var fantastisk, og de amerikanske anmeldelser peger bestemt i retning af, at denne også er ganske fin... tilsæt Guillermo del Toro og min interesse er vakt!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#27 Babo84 12 år siden

#26

Har ikke set den. Dømmer kun ud fra traileren, og amerikanske gyser nu om dage er... ja, ikke gode. Men jeg kan se den har 56% på metacritic, og endnu mindre ved topcritics. Det er måske ok for en gyser nu om dage?
Gravatar

#28 Lord Beef Jerky 12 år siden

#27 Gyserfilm er, som du nok ved, ikke den mest velansete genre i verden... men de anmeldelser jeg har læst er bestemt positive. Om størstedelen af de amerikanske medier, der hylder film jeg alligevel ikke bryder mig meget om, er lidt lunkne, er jeg dog fuldstændig ligeglad med... bare de "gode" anmeldere er positive! Jeg glæder mig i hvert fald, og så må vi jo bare vente og se, om den kan leve op til forventningerne.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#29 Nicki52 12 år siden

Drive - Ja
One Day - Måske
Don't Be Afraid of the Dark - Måske
La piel que habito - ¨Måske
Johnny English Reborn - Ja
The Three Musketeers - Nej
Paranormal Activity 3 - Nej!
The Adventures of Tintin - NEJ!! :D
Contagion - Næh, men hold kæft hvor er Matt Damon tykhovedet
Piranha 3DD - Nej.
The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1 - Skal se den når jeg har læst bogen. Må lige tage en brækpose med når Taylor Lautner is shirtless
The Greatest Movie Ever Sold - Hell ja, den ser sjov ud
Fright Night 3D - Nu har jeg ikke set originalen, men den her ser spændende ud
Headhunterne - Yes, har rabatkuponer
Niceville (The Help) - Yes, har rabatkuponer. Den ser god ud.
Abduction - Hell no! Vil hellere have tømmermænd og brække mig for vildt
Klassefesten - Ja, kommer nok til at se den. Troels Lyby. Anders W. og Nikolaj Kopernikus er nogle af mine yndlingsskuespillere
Peter Plys - Måske
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"

Skriv ny kommentar: