Af: Morten Vejlgaard Just | Udgivet: 2015-02-16

Med kun en uge tilbage til det store Oscarshow er det tid for at byde ind med sine Oscargæt. Hvem vinder de 24 gyldne statuetter d. 22. februar i Dolby Theatre? Mine bud er ikke bud på, hvem der fortjener en pris, men hvem der mest sandsynligt rent faktisk vinder den. Forudsigelserne er lavet ud fra en analyse af award season, der begyndte tilbage i december, og som kan sammenlignes med en politisk valgkamp, som udvikler sig løbende frem mod uddelingen. Her er det særligt vigtigt, hvordan branchens priser har fordelt sig, da der er et overlap imellem de personer, der stemmer til dem og igen til Oscar. I den sammenhæng betyder en journalistpris som Golden Globe mindre. Du kan se alle de nominerede her.

Bedste film: “Birdman

Kun én eneste gang er bedste film ved Oscars ikke gået til en film, der har vundet de tre store Guild-priser – PGA, SAG og DGA. Det var “Apollo 13” tilbage i 1996, men dengang var Ron Howard ikke nomineret som instruktør. På trods af sin BAFTA for bedste film så tror jeg ikke på “Boyhood” mere, der er blevet overhalet af en film om film, skuespillere og filmbranchen – alle dem, der stemmer til Oscars.

Bedste instruktør: Alejandro González Iñárritu “Birdman”

Aftenens sværeste kategori at forudsige. Vinderen kan lige så godt blive Richard Linklater, der vandt en BAFTA i kategorien. Historisk er det dog få gange, at bedste film og instruktør splittes, selv om det har været tilfældet de seneste to år. Iñárritus DGA-pris (instruktørernes guild) gør ham dog til marginal favorit.

Bedste kvindelige hovedrolle: Julianne Moore “Jeg er stadig Alice

Hun har vundet alle priser, hun har været nomineret til for sin rolle som den Alzheimersramte Alice. Aftenens største favorit.

Bedste mandlige hovedrolle: Eddie Redmayne “Teorien om alting

Han har vundet branchepriserne SAG Award og BAFTA samt en Golden Globe for sit portræt af den muskelsvindsramte stjernefysiker Stephen Hawking. En rolle, der inkluderer sygdom og et handicap tilsat en berømt personlighed. Den bør være sikker. Bradley Cooper som SEAL-soldat i “American Sniper” er langt-ude-outsider.

Bedste kvindelige birolle: Patricia Arquette “Boyhood

Endnu en sikker pris. En comeback-rolle for Arquette, der har brugt 12 år på rollen som genkendelig mor.

Bedste mandlige birolle: J.K. Simmons “Whiplash

Ligesom Arquette og Moore har Simmons støvsuget award season som den psykopatiske/geniale trommelærer.

Bedste adapterede manuskript: “The Imitation Game

Producer Harvey Weinstein har kørt en massiv kampagne for sin film, men ender næppe som stor sejrherre på Oscar-aftenen. En trøstepræmie ligner det dog, da den hjemtog Writers Guild Award i kategorien. Største konkurrent er “Whiplash”.

Bedste originale manuskript: “The Grand Budapest Hotel

Med både en Writers Guild og en BAFTA så ser det ud til, at Wes Anderson slår både “Birdman” og “Boyhood” i kategorien, hvilket betyder første Oscar til Anderson. “Birdman” skal dog ikke udelukkes.

Bedste animationsfilm: “Sådan træner du din drage 2

Vandt hovedpriserne ved animationsshowet Annie Awards, hvilket giver en klar fordel i forhold til konkurrenten, “Big Hero 6”.

Bedste dokumentar: “Citizenfour

En ‘vigtig’ film kombineret med et amerikansk emne giver en af aftenens sikreste priser. Filmen om verdens mest kendte whistleblower, Edward Snowden, er som skabt til det venstreorienterede Hollywood.

Bedste ikke engelsksprogede film: “Ida

Holocaust-temaet samt en nominering for bedste fotografering bør give Polens bidrag en fordel foran den Putin-kritiske “Leviathan”. Outsider er argentinske “Wild Tales”, der er produceret af den spanske instruktør-darling Pedro Almodovar, som er i den mere lette ende.

Bedste fotografering: Emmanuel Lubezki “Birdman”

Alle nævner det, når de taler om “Birdman”. Fotograferingen, der ligner et one-take, ligner en Oscar for andet år i træk til Lubezki, der sidste år vandt med “Gravity”.

Bedste kostumer: Milena Canonero “The Grand Budapest Hotel”

Wes Andersons populære gennembrud er en film, der glimrer ved sit ydre.

Bedste redigering: Sandra Adair “Boyhood”

Denne kategori er paradoksalt nok bedste argument for, at “Boyhood” også vinder for bedste film. “Birdman” er ikke nomineret her, og ikke siden 1981 er det sket, at vinderen af bedste film ikke har været nomineret her. Men nu er “Birdman” jo heller ikke ligefrem en film, der er påfaldende for sine klip. Det er “Boyhood” derimod, der er sat sammen af 12 års film. Kun den rytmiske “Whiplash” kan true.

Bedste makeup og hår: Frances Hannon og Mark Coulier “The Grand Budapest Hotel”

Som ved BAFTA vil den perfektionistiske hotel-film tage sig af alle pyntekategorierne.

Bedste musik: Johann Johannsson “Teorien om alting”

Dette følsomme lydspor vandt både Globe og BAFTA, men er i stor konkurrence fra Alexandre Desplat, der er nomineret to gange – for “The Grand Budapest Hotel” og “The Imitation Game”, hvor særligt førstnævnte kan blive en farlig konkurrent.

Bedste sang: Glory “Selma

Filmen om Martin Luther King Jr. er ikke god nok til at klare sig i andre kategorier. Men der er en stor vilje i akademiet til at give den et skulderklap med på vejen. Den gospel-sentimentale “Glory” er en god chance til det.

Bedste production design: Adam Stockhausen og Anna Pinnock “The Grand Budapest Hotel”

Vandt ved Art Direction Awards, hvilket giver den afgørende fordel her.

Bedste lydredigering: “American Sniper

Der er en stor velvilje i forhold til årets store patriotiske billetsælger i akademiet. Men det rækker ikke til de store priser, så her er en god mulighed for en belønning.

Bedste lydmiks: “American Sniper”

Normalt hænger de to tekniske lydkategorier sammen, selv om “Whiplash” er en outsider her.

Bedste visuelle effekter: “Abernes planet: Revolutionen

Den her kategori er helt lige. Favoritten er “Interstellar”, da akademiet historisk set går efter de mindst effektstyrede film. Eks. vandt “Hugo” over “Abernes planet: Oprindelsen” i 2012. Men nu er det abernes tur. Med som rygstød har den en sejr i hovedkategorien ved Visual Effects Society Awards, hvilket kan give momentum over “Interstellar”, der dog lige så godt kan vinde pga. af sin bredere appel.

Bedste animerede kortfilm: “Feast”

Disney vinder ikke for deres lange film, “Big Hero 6”, så her kan de passende få en trøstepræmie for forfilmen til netop “Big Hero 6”. En animeret hundehvalp fra Disney ligner et godt bet, men hold også øje med “The Dam Keeper” med sin animerede gris.

Bedste korte dokumentar: “Crisis Hotline: Veterans Press 1″

Krigsveteraner har stor good will i USA. HBO’s velmenende minidok her ligner en favorit.

Bedste kortfilm: “The Phone Call”

En svær kategori. “Boogaloo and Graham” vandt en BAFTA, men jeg satser på ren star power. Sally Hawkins er kategoriens største stjerne i rollen som telefonrådgiver på en hjælpelinje.

Gravatar

#1 Foxxander 9 år siden

Mine forudsigelser er næsten identiske. Har dog fidus til Birdman i Sound Mixing da den vandt Cinema Audio Society (CAS) prisen forleden.
Gravatar

#2 Sweetiebellefan 9 år siden

X Men: Days of Future Past for effekter.
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.
Gravatar

#3 steadi07 9 år siden

Forhåbentlig da Interstellar for visuelle effekter. Både Abernes Planet og X-Men var alt for CGI-agtige til, at jeg ville lade dem komme i nærheden af den pris.
Gravatar

#4 RasmusKold 8 år siden

Dette års Oscar uddeling var en joke! fatter ikke hvordan de overhovedet kunne nominere American Sniper til bedste film. Den film hører til blandt en af de største propaganda film nogensinde lavet. Den var underholdene, men meget af storytellingen passede ikke med den rigtige hovedpersons biografi.

Mvh Rasmus

Skriv ny kommentar: